Na zeven jaar mag de Nissan Qashqai gaan genieten van zijn welverdiend pensioen. De gloednieuwe opvolger staat te trappelen om vanaf januari de fakkel over te nemen en werd in Londen voor het eerst aan de pers getoond.
Aangezien er sleet zat op de verkoop van de saaie Almera’s en Primera’s besloot Nissan in 2007 om het roer drastisch om te gooien. In plaats van een traditionele hatchback lanceerde het een compacte cross-over in het C-segment, de Qashqai. Een regelrecht schot in de roos, want hij groeide uit tot een marktleider in zijn segment waarvan al dik twee miljoen stuks verkocht werden. Intussen werd het concept vaak gekopieerd, met als meest flagrante voorbeeld de nieuwe Suzuki SX4 S-Cross.
Met de gloednieuwe Qashqai wil Nissan weer wat voorsprong nemen. De nieuwe Qashqai is 49 mm langer en een fractie lager en breder dan zijn voorganger, terwijl hij tot 40 kg minder op de weegschaal zet. Hij staat op het nieuwe modulaire platform (Common Module Family) van de alliantie Renault-Nissan, dat ook de basis vormt voor de nieuwe X-Trail, de volgende Renault Scénic en een hele reeks andere modellen. Op die manier kan zo’n 30 procent bespaard worden op de onderdelenkosten.
Up-to-date
Het design is een pak moderner (koplampen met leds, schelpvormige motorkap, …) en dat geldt ook voor de uitrusting. Verkeersbordenherkenning, een radarsysteem dat frontale botsingen voorkomt, camera’s die je een volledig zicht rond de auto geven, slaperigheidscontrole: de Qashqai beschikt over een uitgebreid veiligheidspakket.
De Qashqai gebruikt ook als eerste een nieuwe versie van het multimediasysteem NissanConnect, dat verbonden kan worden met smartphones en waarvoor een hele reeks apps nog in ontwikkeling zijn (muziek, sociale media, …). Het is ook mogelijk een route van jouw computer naar de auto te sturen of te zoeken met Google. Behalve het centrale scherm (zeven duim) krijgt elke Qashqai een TFT-scherm van vijf duim, dat je kunt aanpassen aan de verschillende koetswerkkleuren van de Qashqai.
Vier motoren
Onder de motorkap lepelt Nissan uitsluitend turbokrachtbronnen: een 1.2 (115 pk) en (vanaf de zomer) ook een 1.6 (150 pk) voor benzinerijders en een 1.5 dCi (110 pk) en 1.6 dCi (130 pk) voor wie meer kilometers maalt. De 1.5 dCi wordt de zuinigheidskampioen van het gamma (3,8 l/100 km en 99 g CO2/km).Terwijl de meeste kopers ongetwijfeld voorwielaandrijving kiezen, is ook vierwielaandrijving mogelijk.
Qashqai+2?
Of er opnieuw een langere Qashqai+2 komt, valt dan weer sterk te betwijfelen. Die was niet echt populair en werd vooral gekocht voor zijn grotere kofferruimte. De nieuwe Qashqai heeft sowieso al meer plaats voor bagage (439 liter of 29 liter extra) en voor wie zeven zitplaatsen wenst, heeft Nissan de nieuwe X-Trail in huis.
Lancering
In België wordt de nieuwe Qashqai gelanceerd op het salon van Brussel, met de eerste leveringen in de tweede helft van februari. Over enkele weken maakt Nissan de prijzen bekend.