De uitgebreide teasercampagne is afgelopen: zo ziet de Audi e-tron er uit in zijn productieversie. De SUV kende nog voor zijn debuut een moeilijke start, met een uitgestelde wereldpremière die verplaatst werd van Brussel naar San Francisco. Maar de productie gebeurt nog steeds in de fabriek in Vorst.
“Tesla-killer”
Met de e-tron mikt Audi in de eerste plaats op Tesla, dat met zijn Model X het rijk lang voor zich alleen had. Maar het afgelopen jaar kreeg die het gezelschap van de Jaguar I-Pace, de Mercedes EQC en nu deze e-tron.
400 kilometer ver
Een 95 kWh sterke en 700 kilogram zware lithium-ionbatterij levert de 4,90 meter lange en 1,94 meter brede Audi een WLTP-rijbereik op van 400 kilometer. Twee elektromotoren zorgen voor de aandrijving: een op de vooras en een op de achteras. Samen zijn ze goed voor 300 kW (408 pk) en 660 Nm, waardoor de Audi in minder dan 6 seconden naar 100 km/u rijdt. Zijn topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
Klassiek tot snel
De batterij opladen gaat via een klassiek stopcontact (2,3 kW, 230 volt), maar uiteraard beter via een laadpunt (11 kW, 400 volt). Dan duurt opladen 8,5 uur. Snelladen tot 150 kW gaat ook – al zijn dergelijke laadpunten nog beperkt – en duurt een half uur.
Camera’s
Binnenin herkennen we het moderne Audi-interieur met touchscreens in plaats van bedieningsknoppen. Navigatie en rijhulp zijn zoveel mogelijk afgestemd op efficiënt rijden. Optioneel kan je kiezen voor camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels op het koetswerk.
De eerste Audi e-tron-modellen worden eind 2018 geleverd, zijn basisprijs bedraagt 82.400 euro.