20210707113510bmw2coupe.jpg

De nieuwe 2-Reeks Coupé profileert zich in tegenstelling tot de 2-Reeks Gran Coupé niet als een gewone variant van de jongste 1-Reeks, die op voorwielaandrijving is overgestapt. Neen, de Coupé is ontwikkeld op het achterwielaangedreven platform van BMW. Hij wil eerder een 4-Reeks met een lager prijskaartje zijn.

20210707113651bmw2coupe.jpg

De nieuwkomer is 4,54 meter lang en 1,84 meter breed. In vergelijking met zijn voorganger groeit hij dus stevig: 10 centimeter langer en 6 centimeter breder. De nieuwe 2-Reeks Coupé is daarentegen wel lager geworden, en wel 3 centimeter: 1,39 meter. Op praktisch vlak belooft BMW een koffer van 390 liter.

20210707113512bmw2coupe.jpg

Uiterlijk erft de 2-Reeks Coupé onmiskenbaar een eigen persoonlijkheid, met hoekige lijnen. Opvallend is ook dat hij niet het gigantische radiatorrooster overneemt dat we al kennen van de 4-Reeks Coupé.

20210707113616bmw2coupejpg.jpg

Het interieur is afgestemd op dat van andere recente BMW’s. Standaard staat in het midden een scherm van 8,8 duim en gebruikt het instrumentenbord er een van 5,1 duim. Met het optionele BMW Live Cockpit Professional is het instrumentenbord 12,3 duim groot en meet het centrale scherm 10,25 duim.

20210707113617bmw2coupe.jpg

Bij zijn lancering wordt de 2-Reeks aangeboden als achterwielaandrijver met viercilindermotoren: de benzineversie 220i met 184 pk en de 220d-diesel van 190 pk. Voor de zomer van 2022 is een 230i met 245 pk aangekondigd.

20210707113510bmw2coupejpg.jpg

In afwachting van de toekomstige M2 biedt BMW als topversie vandaag ook de 3.0-zescilinder in lijn aan onder de motorkap van de M240i. Die wordt standaard gekoppeld aan xDrive-vierwielaandrijving en ontwikkelt 374 pk, wat 34 pk meer is dan zijn voorganger. Met zijn koppel van 500 Nm tikt hij de 100 km/u aan in 4,3 seconden.

20210707113511bmw2coupe.jpg

De Belgische prijzen van de nieuwe 2-Reeks Coupé zijn al gekend. Reken op minstens 40.050 euro voor de 220i, 41.500 euro voor de 220d en 57.250 euro voor de M240i xDrive.