1. Austin A30
De minder dan 3,5 meter lange stadswagen Austin A30 vertoonde vrij ongebruikelijke rondingen. Zijn robuuste bouw en lage gebruikskosten maakten er echter een lieveling van de Britse middenklasse van, die er verzot op was.
2. Bugatti Type 101
De laatste ‘echte’ Bugatti, zullen de puristen zeggen. De Type 101 recycleerde vooroorlogse elementen en werd een gigantische commerciële mislukking: er zijn er slechts 6 van verkocht. Pas in 1991 zou het merk herboren worden met de EB110.
3. Jaguar C-Type
Toegegeven, dit is eigenlijk een racewagen met een nummerplaat. Maar de Jaguar C-Type verdient zijn plaats in deze lijst door zijn prestaties (2 overwinningen in de 24 Uur van Le Mans) en technologie (eerste auto met vier schijfremmen).
4. Nissan Patrol
Deze offroadlegende verscheen voor het eerst in 1951, al ging hij toen enkel naar Japanse showrooms. De Patrol van destijds leek sterk op een Jeep Willys en werd aangedreven door een dikke Nissan-motor van 3,7 liter en… 75 pk.
5. Simca Aronde
Dit was dé bestseller van het Franse merk. Van 1951 tot 1964 bouwde Simca bijna 1,3 miljoen exemplaren van zijn compacte gezinswagen. Tegen het einde van de jaren 1950 was Simca zelfs de tweede grootste constructeur van Frankrijk dankzij het succes van de Aronde.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: