De Ford Focus verschijnt opnieuw als vijfdeurs en als breakversie Clipper op de markt. De vijfdeursversie is met 4,38 meter 2 centimeter langer dan zijn voorganger. Dat is te danken aan het nieuwe C2-platform, dat de Focus niet alleen stijver maakt, maar ook een 53 millimeter langere wielbasis biedt. Dat moet niet alleen meer interieurruimte opleveren, maar ook meer koffervolume: tot 1.354 liter met de achterbank neergeklapt (tegenover 1.148 voordien).

De Clipper gaat er 11 centimeter op vooruit: hij meet nu 4,67 meter, tegenover 4,56 meter voordien. Ook goed nieuws voor zijn laadruimte: die is voortaan 1.653 liter groot met de achterbank neergeklapt, tegenover 1.516 liter voordien.

Design

Visueel kiest de Focus voor vloeiendere lijnen. Het radiatorrooster wordt groter, de A-stijl staat wat schuiner en de C-stijl wordt wat dikker. De Active-uitvoering krijgt stoerdere looks, een hogere bodemvrijheid en kunststof koetswerkextensies. De Vignale krijgt een eigen radiatorrooster en accenten in aluminium. De ST-Line kiest resoluut voor een sportieve uitvoering.

Binnenin

In het interieur houdt Ford grote schoonmaak op het dashboard. Net als bij de Fiesta maakt de drukke middenconsole schoon schip met de knoppenzee, en kiest de Focus voor een 8 duim groot touchscreen en een horizontaal gelijnd dashboard. Opmerkelijk: de keuzehendel van de automaat op de middentunnel maakt Jaguar-gewijs plaats voor een draaiknop. Ford zegt ook de materiaalkeuze te hebben verbeterd.

Chassis

De iets langere wielbasis en met 20 procent toegenomen stijfheid moeten volgens Ford zorgen voor meer rijplezier. Maar ook het comfort zou erop vooruit gaan: de basisversies doen het met een klassieke torsieas achteraan, de “luxueuzere” modellen met een onafhankelijke achterophanging die voorzien is van adaptieve dempers. Standaard voorziet Ford voor het eerst op de Focus drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. De versies met adaptieve dempers doen er nog Comfort en Eco-Comfort bij. De ST-Line ligt 10 millimeter dichter tegen het asfalt, de Active staat 30 millimeter hoger op de poten.

Motoren

Ford blijft inzetten op klassieke benzine- en dieselmotoren. De 1.0 Ecoboost-driecilinder is er in versies van 85, 100 en 125 pk (CO2-uitstoot vanaf 107 g/km). De 1.5 Ecoboost kan je dan weer bestellen in een versie van 150 en 182 pk (CO2-uitstoot vanaf 122 g/km). Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, op de versies met 125 en 150 pk is er ook een achttrapsautomaat beschikbaar.

Van de Ecoblue-dieselmotoren zijn er drie versies: een 1.5 met 95 en 120 pk (CO2-uitstoot vanaf 91 g/km), met manuele zesversnellingsbak of optionele achttrapsauotmaat op de 120 pk-versie; en een 2.0 met 150 pk (CO2-uitstoot vanaf 112 g/km), die je ook de keuze laat tussen handmatig of automatisch schakelen.

Veiligheid

Voor het eerst voorziet Ford fileassistentie op zijn Focus. Dat werkt op basis van de adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning. Ook een head-updisplay duikt voor het eerst bij de Focus op. Verder noteren we nog adaptieve koplampen, parkeerhulp, een aanrijdingswaarschuwing met voetganger- en fietserherkenning, een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en de programmeerbare MyKey voor jonge chauffeurs.

Connectiviteit

Fords SYNC 3-infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Passagiers kunnen hun smartphone optioneel draadloos opladen of verbinden met de wifi-hotspot. Een optionele Bang & Olufsen-geluidsinstallatie moet audiofielen kunnen plezieren. Een app geeft de status en locatie van je auto weer op je smartphone.

Lancering

De nieuwe generatie van de Ford Focus wordt eind deze zomer gelanceerd. Dan weten we ook de officiële prijzen.