Om de nieuwe Superb-lichting voor te stellen pakte Skoda in Praag groots uit. Het onderstreept nog maar eens het belang van dit model. Alle ogen waren op de Skoda gericht en die bracht het er uitstekend van af.
Emotie
Ja, emotie bij een Skoda, het kan en het staat ‘m als gegoten. De vormen van het koetswerk zijn prominenter, scherper en vastberaden. Aan de binnenkant heerst dan weer wel de volledig rationele benadering. Het interieur is het grootste in zijn segment, de koffer biedt een zeer groot volume van 625 liter en onder de motorkap zorgen de nieuwe Euro 6-motoren ervoor dat het verbruik tot 30% zakte, wat bij de GreenLine-versie resulteert in een uitstoot van 95 gr CO2/km.
Ook het ’Simply Clever’-sfeertje is nooit ver weg. Wat denk je van twee paraplu’s die geïntegreerd zijn in de voordeuren, de achterklep die elektrisch opent na een voetbeweging onder de bumper, een ijskrabber in de brandstofklep en een LED-zaklamp in de koffer, houders voor tablets, en een USB en 230V-aansluiting? En dat zijn maar een deel van de praktische oplossingen.
MQB
De nieuwe Superb is gebouwd op het MQB-platform van de VW-groep. MQB staat voor Modularer Quer Baukasten en het is een flexibel technisch voertuigplatform waarbij wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie variabel zijn. Het wordt gebruikt als basis voor een groot aantal modellen én merken van de Volkswagen-groep.
Dat betekent dat de wielbasis van nieuwe Superb 80 mm langer is, terwijl zijn overhang vooraan 61 mm korter werd. In totaal groeide deze Skoda met 28 mm in de lengte en 47 mm in de breedte, maar het koetswerk verpakt die afmetingen erg elegant door z’n strakke plooien in de motorkap, de geaccentueerde wielkasten en vastberaden lichtunits.
Aan de binnenkant ging ook het interieur er op vooruit met een onuitgegeven hoeveelheid ruimte voor de passagiers en extra zorg om het de inzittenden naar wens te maken: airco met drie klimaatzones, de passagierstoel is via de achterkant instelbaar, geïntegreerde voetsteunen en een erg volledig infotainmentsysteem van de laatste generatie met internetverbinding.
De beste van de groep
Onder het koetswerk zitten de laatste technologische Duitse ontwikkelingen: Dynamic Chassis Control waarmee je een eigen ‘set-up’ van de wagen kunt kiezen (van comfortabel tot sportief), een elektronische sperdifferentieel, Lane Assist dat het onbedoeld overschrijden van wegmarkeringen voorkomt, een automatisch noodremsysteem, Adaptive Cruise Control, een fileassistent die rijden in de file minder vermoeiend maakt, een dode-hoek-detector, een systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder opmerkt, een systeem dat verkeersborden herkent, automatische lichten, bandendruksensoren en dan zijn we er nog vergeten…
Ook bij de motoren is Skoda niet zuinig geweest met nieuwigheden. Je zal de keuze hebben uit acht nieuwe Euro 6-motoren: vijf TSI benzineblokken en drie TDI diesels. De vermogens variëren van 120 tot 280 pk. Vier van hen kunnen worden gekoppeld aan een integrale Haldex-aandrijving. Ten opzichte van de vorige generatie steeg de performantie met 10 tot 20% terwijl het gemiddeld verbruik met 30% daalde. Ook het gewicht ging naar omlaag (- 75 kg).
De nieuwe Superb is een veelbelovende wagen geworden die zijn plaats in de geschiedenis van het Tsjechische merk dat in 1907 werd opgericht, zeker verdient.
Waar moeten de high end wagens zich nu mee gaan onderscheiden?