In de zoekertjes vind je dit model voor circa 25.000 euro. Voor een GT van dit kaliber is dat een weggeefprijs. Maar wat met het onderhoud? Is hij zo duur als wordt gezegd? Vroom zocht het uit.

Stevige auto

Goed nieuws: de auto werd onder een goed gesternte geboren. De 3200 GT werd gebouwd van 1999 tot 2002; hij is dus recent en heeft de nieuwste antiroestbehandeling. Roest moet je dus niet vrezen, maar kijk toch even of je geen sporen van ongevallen vindt. Het hete temperament van de achtertrein kan bestuurders verrassen op natte ondergrond. Het verbruik varieert van zeer redelijk met een lichte voet (minstens 12 l/100 km) tot enorm met een zware voet (meer dan 25 l/100 km).

Sterke motor, maar let op voor storingen

De mechaniek, 100 procent van Maserati, heeft geen grote gebreken. Exemplaren met 150.000 km zijn geen uitzondering. Daarboven moet je een budget achter de hand houden voor grondig onderhoud. Onfeilbaar is hij niet, vooral door storingen met de elektronica: de potentiometer van het gaspedaal en het gasklephuis vertonen snel defecten. Bepaalde garages raden zelfs aan om ze twee keer per jaar te reinigen. De versnellingsbakken (viertrapsautomaat of manuele zesbak) zijn robuust. Bij de laatste moet je wel elke 25.000 à 70.000 km de koppeling vervangen (3.000 euro), naargelang de intensiteit van het gebruik.

Jaarlijks onderhoud

Een onderhoud laat je niet doen in de eerste de beste garage. Een klassiek onderhoud kost tussen 800 en 1.000 euro, een gelijkaardige prijs als bij een Ferrari 360 Modena. Die prijs kan sterk oplopen door een bandenwissel (200 tot 300 euro per stuk), de driehoeken van de ophanging (komt vaak voor want de auto is zwaar, reken op 600 euro per schokdemper en 2.000 euro per draagarm), een vervanging van de distributieketting (tussen 1.000 en 3.000 euro, elke 40.000 km of 4 jaar). De twee turbo’s zijn stevig maar kunnen zwaktes vertonen vanaf 100.000 km. In het oog te houden, want ze kosten 3.500 euro per stuk. Reken dus in totaal op gemiddeld 3.000 tot 4.000 euro per jaar, gelijkaardig aan een Ferrari V8.

Conclusie

De modeljaren 2001 en 2002 staan bekend om hun betrouwbaarheid door een reeks extra maatregelen die Maserati genomen heeft. Wees echter voorzichtig: een Maserati is een Italiaanse prestigewagen wat verklaart waarom hij zo duur is in onderhoud. Een nauwkeurig onderhoudsboekje en lage kilometerstand zijn aan te bevelen. Hou ook genoeg middelen achter de hand om hem in goede conditie te houden, je zult er lang genot van hebben.