François Piette

15 AUG 2012

Elektrische confrontatie

Het is niet langer denkbeeldig: de elektrische auto’s zijn vandaag realiteit. Dat is goed … Nu nog zien of ze klaar zijn om zich aan te passen aan ons dagelijkse leven. Wat is er beter om dat na te gaan dan een kleine, spannende wedstrijd tussen twee elektrische berlines?

Hoewel de twee zustermerken Opel en Chevrolet al sinds 2007 communiceren over hun Voltec-technologie, is het goed om even te herhalen hoe ze werkt. De Ampera gebruikt twee energiebronnen om zich voort te bewegen en is normaal gesproken geen elektrische wagen maar een hybride. Deze nuance is meteen een verschil van formaat met de 100 procent elektrische Fluence ZE: de Ampera maakt geen aanspraak op de aantrekkelijke fiscale aftrek van 30 procent die de staat aanbiedt voor elektrische wagens. Je betaalt dus de volle pot (46.000 euro). 

Ingebouwde generator

De 1.4 benzinemotor verhindert dat je geniet van de vrijgevigheid van de staat, maar laat de Ampera toe om indien nodig zijn eigen elektriciteit te produceren. Daardoor wordt hij veelzijdiger in gebruik. Zo kun je dagelijkse trajecten van minder dan 60 km volledig elektrisch afleggen en honderden kilometers rijden voor een uitstap of de zomervakantie (ongeveer 500 km met een volle benzinetank). Nog een voordeel van deze architectuur: ze stelt zich tevreden met een veel kleinere en dus goedkopere batterij.

Voorraad lithium

Renault past voor deze tussenoplossing en waagt meteen de sprong in het water. De Fluence draagt 250 kg batterijen in zijn kofferbak. Het lijkt wel een goudvoorraad gezien de prijs van lithium tegenwoordig. Om te vermijden dat de aankoopprijs van de Fluence ZE (26.150 euro) te sterk stijgt, besloot Renault om eigenaar te blijven van de batterijen en ze te verhuren (voor ongeveer 80 euro per maand).

Lelijke achterpartij

Om het omvangrijke ‘elektrische blok’ te herbergen en toch een minimum (317 liter) aan kofferruimte te behouden, besloot Renault om de achteroverhang van de Fluence 13 cm te verlengen. We hebben al auto’s met een knappere look gezien …   

Het batterijblok van de Ampera is niet alleen veel kleiner, het heeft ook een bijzondere structuur (in T-vorm) om niet binnen te dringen in de koffer. Zelfs al ligt het koffervolume (310 liter) een beetje lager dan dat van de Fluence, dankzij de neerklapbare rugleuningen (vast in de Fluence) is het beter te benutten. Keerzijde van de medaille: de Ampera is een strikte vierzitter.

Futuristisch of klassiek?

Moet jouw elektrische auto futuristisch zijn, de look van een ruimtetuig hebben, uitgerust zijn met animaties op schermen en tal van geluidjes maken? Of mag het eerder klassiek zijn, met een doorsnee drievolumekoetswerk en een boordplank die bijna identiek is aan de versie met verbrandingsmotor?
We vinden dezelfde eenvoud op het moment dat we vertrekken met de Fluence ZE. Het volstaat om de sleutel om te draaien en de versnellingshendel in D te plaatsen en daar gaan we. De procedure is identiek in de Ampera, maar hier is het ook mogelijk om verschillende aandrijfmanieren te kiezen: Normaal, Sport, Bergen of Stilhouden. De laatste modus is handig om de lading van de batterij op te sparen als je een stad of een zone gereserveerd voor nuluitstootvoertuigen doorkruist op het einde van de reis.   

Koude rillingen

De Fluence ZE van de Renault-importeur tot bij mij thuis brengen is een afstand van 105 km, waarvan 100 km autosnelweg. Hoewel de Franse constructeur een theoretische autonomie van 185 km aankondigt, kan die waarde in het slechtste geval (lees: de autosnelweg) dalen tot 85 km. Alfred Hitchcock zou gehouden hebben van de dramatische spanning van deze scène:  het wordt krap om te vermijden dat we een pechverhelper moeten bellen op de autosnelweg. Ter informatie, de interventie van een pechverhelper is inbegrepen in de maandelijkse huurprijs van de batterijen.

Happy end

De oefening werd uiteindelijk met succes volbracht (door rustig te rijden met toch nog 100 km/u). Na 105 afgelegde kilometers toont de boordcomputer van de Fluence nog 25 km autonomie. Dezelfde oefening in de Ampera verloopt een zestigtal kilometer helemaal elektrisch (61,2 km om precies te zijn) voor de benzinemotor in actie schiet.  

Uiteindelijk bedraagt het benzineverbruik om de 105 km af te leggen niet meer dan 2,5 liter (je moet rekenen op ongeveer 6 l/100 km voor de resterende 40 km op de autosnelweg). Na deze diepgaande oefening houden we de verplaatsingen in de stad voor morgen. We mogen niet vergeten om eerst de batterijen van de twee wagens op te laden in het stopcontact (tussen 6 en 10 uur voor de Fluence naargelang de installatie, tegenover 4 tot 5 uur voor de Ampera). 

Dagelijkse verplaatsingen

Op een gemengd parcours slaagt de Fluence met onderscheiding. Hij rijdt eenvoudig, maakt geen geluid en accelereert geruststellend tot 70 km/u. Daarna zakken de prestaties lichtjes, tot het plafond van 135 km/u. Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal licht, worden de batterijen doeltreffend opgeladen (na een tijdje word je zelfs gewoon om het rempedaal niet meer aan te raken). Dankzij dit herlaadsysteem kan de Renault ongeveer 160 km rijden voor hij opnieuw opgeladen moet worden. 

Minder dan 4 l/100 km

De Ampera ontwikkelt 150 pk (tegenover 95 pk voor de Fluence) en een genereus koppel van 370 Nm (226 Nm voor de Renault). De elektromotor van de Ampera verzekert uitstekende prestaties ondanks een gewicht van 1.715 kg (tegenover 1.605 kg voor de Fluence). De Ampera haalt zelfs 160 km/u. Gemiddeld is op een gemengd parcours 60 tot 70 km mogelijk in 100 procent elektrische modus. Daarna wordt de verbrandingsmotor bijna onmerkbaar ingeschakeld. Door de batterij zo vaak mogelijk opnieuw op te laden, had onze Ampera aan het einde van de week een gemiddeld benzineverbruik van 3,8 l/100 km.

Advertentie
Advertentie
Advertentie