Het eerste wat opvalt, is het dieet. Opel gebruikte staalsoorten met een hoge elastische limiet en het resultaat maakt indruk: zeker 120 kg tot zelfs 200 kg winst. Ook het design verbaast. Opel heeft duidelijk gekozen voor een meer dynamische stijl dan vroeger, met leuke elementen van het concept Monza. De constructeur steekt niet weg dat drie thema’s centraal stonden in het lastenboek: efficiëntie, innovatie en dynamisme.

Kleiner

De Astra lijkt niet alleen compacter en meer gedrongen, hij is het ook. Met een lengte van 4,37 meter verloor de Astra 5 centimeter. In de hoogte verloor de nieuwkomer 2,6 cm, nu meet hij nog 1,46 meter. Ondanks de compactere afmetingen, belooft Opel meer binnenruimte, vooral dankzij hertekende zetels.

Motoren

De nieuwe motoren zijn van de laatste generatie. Met plezier zien we de nieuwe driecilinder van 1 liter en 105 pk terug. Hij wordt ondersteund door een nieuwe 1.4 Turbo met 145 pk en 250 Nm. Bij de diesels heeft de 1.6 CDTi een monopolie, met verschillende vermogens vanaf 95 pk. Alle motoren meten maximaal 1,6 liter en leveren tot 200 pk.

Verbonden

Deze Astra krijgt een technologisch pareltje, de dienst OnStar. Dat is een soort engelbewaarder. Wanneer bijvoorbeeld een airbag is opgeblazen, neemt een OnStar-hulpverlener automatisch contact op met de auto. Volgt  er geen antwoord, dan worden de gps-coördinaten van de auto doorgestuurd naar de hulpdiensten. Op termijn kun je in de Astra ook verschillende toestellen met het internet verbinden dankzij een wifihotspot.

Het IntelliLink-multimediasysteem is ook van de partij en maakt het mogelijk om zowel een iPhone als een Android-telefoon te verbinden. De lijst van beschikbare apps is lang en omvat onder meer WhatsApp, Spotify, Google Maps en Skype.

Veiligheid

Goed zien is van levensbelang, dat beseft ook Opel. De Astra kijkt naar de weg met een paar adaptieve full led-koplampen. Maar de veiligheid houdt daar nog niet op, want Opel biedt ook een systeem dat verkeersborden leest, waarschuwing voor wegmarkeringen, botswaarschuwing met automatisch noodrem, een snelheidsregelaar met begrenzer, … Heel wat uitrusting om de bestuurder te laten ontspannen, terwijl hij geniet van de masserende zetels die in 18 standen versteld kunnen worden.