Om de Astra driedeurs te creëren deed Opel veel meer dan simpelweg twee deuren schrappen van de berline. Behalve de antenne, de portiergrepen en de zijspiegels werd het volledige koetswerk exclusief voor de GTC getekend. Door de zeer geslaagde en sportieve lijn schaart de GTC zich meteen in de klasse van de coupés. Nochtans boet de ruimte achterin nauwelijks in tegenover de gewone Astra, zo konden we vaststellen bij een eerste test. Hoofdruimte, schouderbreedte, beenruimte: vijf volwassenen voelen zich op hun gemak in het interieur. De koffer heeft dezelfde inhoud, van 380 tot 1.165 liter.
Je krijgt dus de praktische troeven als bonus bij de stijl van een echte coupé. Het design van het koetswerk is gebaseerd op drie uitgesproken lijnen. De eerste, boogvormige lijn definieert het silhouet van het dak: de GTC is een coupé. De tweede lijn daalt af van de voordeur tot de achtervleugel en geeft de flank vorm, sinds de Insignia een echte handtekening van de Opel-stijl.
Uitgekiende lijn
De derde en meest originele lijn loopt van de handgreep van de voordeur tot aan de achtervleugel en benadrukt de heupen van de auto. Van bij de starten wilden de ontwerpers grote wielen en brede sporen en daar kregen ze ook de middelen voor. Tegenover de vijfdeurs werd de wielbasis met 10 mm verlengd en werden de sporen met 40 mm (vooraan) en 30 mm (achteraan) verbreed. De wielkasten zijn zelfs groot genoeg voor velgen met een diameter tot 20 duim. De daklijn is 15 mm lager dan bij de vijfdeurs. Tot slot geven we nog mee dat de panoramische voorruit, die in 2006 verscheen op de vorige generatie van de Astra GTC, opnieuw beschikbaar is.
Wat de aanpassingen aan het chassis betreft, sloopten de ingenieurs belast met de wieltreinen hun mouwen op om het weggedrag van de GTC aantrekkelijker te maken. De voortrein erft de HiPerStrut-veerbenen ontwikkeld voor de 325 paarden van de Insignia OPC en hier standaard op alle varianten van de Astra GTC.
Verbeterd chassis
Die voortrein, bedacht door de sportafdeling OPC, vermindert de koppeleffecten in de besturing en verbetert de grip in bochten. De stuurbekrachtiging werkt trouwens elektrisch en snelheidsafhankelijk. De achtertrein volgt het principe van het parallellogram van Watt, maar een beetje aangepast in vergelijking met de andere Astra’s voor een betere wendbaarheid. Tot slot kan de Astra GTC net als de Insignia, Astra en Zafira in optie voorzien worden van de adaptieve ophanging FlexRide, waarmee je verschillende rijmodi kunt selecteren: Tour voor meer comfort, Normal en Sport, dat de besturing wat gevoeliger maakt.
Premiumuitrusting
De Astra GTC onderscheidt zich voorts door zijn harmonieuze interieur, nieuwe kleuren en specifieke velgen. Net als in de andere Astra’s is een Driver Assistance System voorzien, een camerasysteem van de tweede generatie. Hierdoor is de rijstrookassisent, die je op het juiste baanvak houdt, preciezer en werkt de verkeersbordenherkenning beter. De intelligente automatische koplampen worden gekoppeld aan bochtverlichting. Het Driver Assistance System geeft ook de veiligheidsafstand tot de voorligger weer.
Bekende motoren
Opel biedt in België een instapmodel aan met 1.4 (100 pk), gevolgd door een 1.4 turbo met 120 of 140 pk en om het benzinegamma af te ronden een 1.6 turbo met 180 pk. Momenteel is er maar één dieselmotor (de 2.0 CDTI met 165 pk), in afwachting van de 1.7 CDTI met 110 en 130 pk begin 2012.
Voor wie dat allemaal nog niet voldoende vindt, kondigt Opel nu al een 280 pk sterke OPC-variant aan. Die heeft als extra’s een differentieel met beperkte slip, een FlexRide-ophanging met specifieke OPC-afstelling en Brembo-remmen.
Tot zover de theorie. De mensen van Opel stelden hun nieuwe telg met veel enthousiasme voor, maar hoe valt de Astra GTC mee in de praktijk? Voor we achter het stuur kruipen, leggen we enkele spullen in de koffer, die zo ruim blijkt als beloofd. Het interieur is ruim en licht en kreeg dezelfde boordplank als in de gewone Astra. Het materiaal van de centrale console en de overvloed aan knoppen zijn voor verbetering vatbaar, maar voorts zijn de materialen verzorgd en maken ze een goede kwaliteitsindruk. Dat blijkt uit het ontbreken van piepjes en kraakjes tijdens het rijden, een sterk punt.
Bochtenliefhebber
Willekeurig namen we het stuur van een benzineversie, de 1.6 met 180 pk. Gezien zijn vermogen stelt die toch wat teleur. Helaas wordt de motor aangevuld met een te lang gespreide transmissie en we kijken weemoedig terug naar de tijd dat sommige autobouwers hun klanten nog de keuze gaven tussen verschillende brugverhoudingen.
We stappen snel over in een 2.0 CDTI met 165 pk en beleven heel wat rijplezier vanaf de eerste meters. Het dieselblok biedt meer sensaties en reageert bij de minste druk op het gaspedaal. Voor ons is de keuze snel gemaakt. We trekken met de Astra GTC op ontdekking naar de Kaap van Formentor, aan het noorden van het eiland Mallorca. Schitterende landschappen tussen de zee en het gebergte op perfecte en vervolgens iets minder goede wegen. We haspelen de bochten af aan een tempo dat zelfs de gps niet had verwacht. 85 km puur plezier, waarin de GTC zijn rijkwaliteiten heeft kunnen tonen.
Mooie troefkaart
Zulke chassis zouden we graag vaker zien. De GTC rijdt strak door de bochten en controleert de koetswerkbewegingen perfect, terwijl het comfort zelfs op de slechte wegen, in de Sport-stand of met de optionele 19-duimsvelgen uitstekend blijft. De diesel draagt zijn steentje bij en stuwt de GTC krachtig van de ene naar de andere bocht. Inhalen verloopt snel en veilig en in tegenstelling tot de benzinemotor laat de diesel zich nauwelijks horen in het interieur. Mooi, ruim en leuk om te besturen: de Astra GTC is een schot in de roos. Absoluut het ontdekken waard.