François Piette

4 NOV 2011

Opel Astra OPC: warm onder de motorkap

Na de presentatie van de sportieve driedeurs Astra GTC heeft Opel niet lang gewacht om een OPC-variant naar het front te sturen. De sportieve topversie is een feit en stelt, op papier, zeker niet teleur.

Bijna 300 pk

Voor de OPC-versies heeft Opel nooit op een pk meer of minder gekeken. Veel waarnemers hadden zelfs een vermogen van 300 pk verwacht in de Astra OPC. Opel tempert de verwachtingen en biedt 'maar' 280 pk aan. Dat is nog altijd 30 stuks meer dan een Renault Mégane RS en 69 meer dan een VW Golf GTI. Deze tweeliter turbomotor maakt van deze auto de snelste Astra die ooit gebouwd werd. Hij haat een topsnelheid van 250 km/u.

Op de weg

Het valt niet te ontkennen dat Opel nooit een grote specialist van uitstekende voortreinen is geweest. Deze keer vat de constructeurs de koe bij de horens en belooft Opel een dynamisch temperament. Maar voegt Opel ook de daad bij het woord? Een zelfblokkerend differentieel op de vooras en een adaptieve ophanging met twee sportmodi zijn in ieder geval voorzien.

Visueel

De ontwerpers hertekenden de voor- en achterbumper voor een agressief effect. De bodykit bestaat voorts uit zijschorten, een dakspoiler en twee uitlaatpijpen in trapeziumvorm. In het interieur zien we sportzetels, een afgeplat stuurwiel en specifieke tellers. Je rijdt tenslotte niet in een 1.3 CDTI. 

Om nader kennis te maken met de Astra OPC, moet je nog geduld hebben tot de zomer van 2012.

Advertentie
Advertentie
Advertentie