Opel onthulde vorig jaar de nieuwe Astra vijfdeurs, de voorbode van een compleet nieuw gamma met ook een driedeurs, cabriolet en break. Die laatste heet Sports Tourer en verbergt onverwacht veel functionaliteit onder een sportief kleedje. Hij lijkt klein, maar kan heel wat volume vervoeren.

25 procent van verkoop

Eén Astra op vier is een break. Het model is dus erg belangrijk voor de constructeur, wat zich vertaalt in een doorgedreven ontwikkeling. Onder het elegante silhouet vinden we een hele resem praktische oplossingen en een laadvolume dat schommelt tussen 500 en 1.550 liter. Indrukwekkend, in dit segment.

Cijfers

Niet alleen in de koffer maar ook in de 25 liter aan bergvakken kun je bagage kwijt. De wielbasis en de spoorbreedte zijn identiek aan die van de berline, maar het onderstel werd wel anders afgesteld. Kies je voor de optionele trekhaak, dan breidt Opel de stabiliteitscontrole uit met een extra functie om slingerende aanhangwagens in toom te houden.

Onder de kap vinden we dezelfde motoren als die van de berline: acht diesel- en benzinemotoren met vermogens tussen 85 en 180 pk. In onze contreien wordt de Ecoflex-versie met de 1.3 CDTI van 95 pk waarschijnlijk de populairste versie. Die beschikt over een start-stopsysteem.

Het Flex-koninkrijk

Bij Opel krijgen alle leuke snufjes het voorvoegsel Flex. De geïntegreerde fietsdrager FlexFix, die we al kennen van andere Opels, wordt volgend jaar herzien. De adaptieve FlexRide-ophanging is beschikbaar in optie, net als de AFL (adaptieve verlichting) en een camera die verkeersborden herkent.