François Piette

25 JUN 2002

Opel Belgium plant ruim 500 miljoen euro investeringen

Opel Belgium plant de volgende 5 jaar meer dan 500 miljoen euro (ruim 20 miljard fr.) te investeren in de fabricage- en assemblageactiviteiten. Dat heeft Voorzitter-Afgevaardigd Bestuurder Eddy Geysen bekendgemaakt ter gelegenheid van de plechtige eerstesteenlegging van de uitbreiding van de perserijafdeling in de Antwerpse fabriek. Het merendeel van de investeringsplannen is gericht op de komst van de opvolger van de Astra. Die wordt vanaf 2004 geïntroduceerd en bij Opel Belgium zal zowel de 5-deurs als de 3-deursversie van de band rollen. De Belgische Opel-vestiging zal zelfs als enige in Europa de 3-deurs produceren. Daarnaast zal de Antwerpse fabriek vanaf midden 2004 ook nog een nieuw generatie voertuig bouwen dat gebaseerd is op het Astra-platform. In het kader van die toekomstige productprogramma's is het gros van de geplande investeringen voorzien voor de koetswerkafdeling, ondermeer voor een modernisering van alle carrosserie lasinstallaties. Daarenboven zal de koetswerkafdeling van Opel Belgium ook een belangrijk toeleverancier van motorkappen, deuren en wagenvloeren worden voor de andere Europese fabrieken waar het nieuwe Astra-model zal gebouwd worden. In de verfspuiterij staat een volledige vernieuwing van de ELPO-installaties (nvdr: in deze installaties wordt de antiroestbehandeling vervolledigd) op het programma. Verder is het de bedoeling te investeren in de omschakeling naar milieuvriendelijke op water-gebaseerde verfprocessen zodat het gebruik van op solventen gebaseerde verfproducten kan vermeden worden. Voor de eindassemblageafdelingen slaan de meest in het oog springende geplande investeringsprojecten op de vernieuwing van een aantal installaties zoals de introductie van lasermeting bij het plaatsen van de ruiten door de glasrobotten en nieuwe testsystemen voor afgewerkte wagens. "Het investeringsbedrag dat we gebaseerd op onze huidige planning voor de periode 2002-2006 voorzien, behoort tot de hoogste in de geschiedenis van onze onderneming. Zij zijn dan ook gericht op een steviger verankering van onze Antwerpse fabriek en op het handhaven van onze vooraanstaande positie in het internationale fabricagenetwerk van General Motors", aldus Eddy Geysen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie