Het lijkt ambitieus maar is eigenlijk nog niet zo slecht bekeken. In de huidige cabrioletmarkt zien we relatief compacte cabriolets van mainstreammerken, zoals de Volkswagen Golf Cabrio. Daarnaast zijn er de premiummodellen zoals de BMW 1-Serie en Audi A3. Hogerop vind je alleen nog duurdere modellen van premiummerken, genre Audi A5 en Mercedes E-Klasse. Precies daar ziet Opel mogelijkheden om een betaalbaar alternatief aan te bieden.
Met de Cascada heeft Opel er bewust voor gekozen om weg te blijven uit het drukke segment van de compacte mainstreamcabriolets. De nieuwe Cascada is een pak groter dan de vorige cabriolets van Opel: 23 cm langer dan de Astra TwinTop en slechts een tiental centimeter korter dan de Insignia.
Stoffen dak
Nog een radicale koersverandering tegenover zijn voorganger is de constructie van het dak. Geen ingewikkelde, zware en plaatsrovende TwinTop meer, maar een eenvoudige en elegante stoffen kap die maar 50 kg weegt (65 procent minder). Ze opent in zeventien seconden, eventueel al rijdend tot 50 km/u. Het resultaat mag er zijn, want de Cascada is zowel open als gesloten een knappe verschijning.
De kap werd samen met Magna ontwikkeld, overigens dezelfde leverancier als bij de Audi A5 Cabrio. Opel levert twee versies van het dak: een standaardkap en een dikkere ‘premiumkap’ met een bijkomende laag van polyestervlies. “Sommige cabriorijders horen graag wat meer geluiden voor een echt cabriogevoel”, wist één van de ingenieurs ons te vertellen. Behalve een iets lagere prijs zien we daar toch het nut niet van in …
Eerste indruk
Tijd om in te stappen en de Cascada een eerste keer aan de tand te voelen. Een elektrische arm reikt automatisch de veiligheidsgordel aan, handig voor wie niet meer zo soepel beweegt. De zetels kunnen bekleed worden met twee soorten stof of twee warmtewerende ledersoorten die een verbrand zitvlak voorkomen. Opel spreekt van een nieuw interieur, maar afgezien van de lederen afwerking bovenaan het dashboard komt het allemaal heel vertrouwd over.
Alle testwagens waren uitgerust met de dikkere kap, we kunnen dus geen oordeel vellen over de standaardkap. De akoestisch geïsoleerde kap voldoet perfect: stil, mooi afgewerkt en vlot om te openen (standaard zelfs met afstandsbediening). Maar volgens Opel is er “een wezenlijk verschil”.
Als een diesel
Onder de motorkap lanceert Opel een nieuwe krachtbron: de 1.6 SIDI turbobenzine met 170 pk. Die levert weliswaar 10 pk minder dan zijn voorganger, maar rijdt in de praktijk veel smeuïger en overtuigt met zijn koppel onderin. Het lijkt wel een diesel, zo schakellui kun je rijden. De versnellingsbak schakelt overigens iets te hakerig naar onze smaak.
Deze motor, die later in andere modellen verschijnt, maakte een bijzonder goede eerste indruk en klinkt discreet of aangenaam sportief als je het vraagt. Alleen bij het verbruik plaatsen we nog enig voorbehoud: de boordcomputer sprong wel heel vlot boven de tien liter per honderd kilometer bij een sportieve rijstijl.
Tijdens het rijden voel je wel dat de Cascada een zware auto is, maar op het weggedrag en de besturing valt weinig aan te merken. Knap werk van de ingenieurs.
Prijzen
Zonder echt te vernieuwen, heeft de Cascada genoeg troeven om enkele concurrenten het angstzweet te bezorgen. Hij komt in april op de markt in België en kost minimaal 24.990 euro (1.4 turbo 120 pk). Ook de 1.4 turbo met 140 pk, de geteste 1.6 SIDI turbo met 170 pk en de 2.0 CDTI met 165 pk zijn van bij de start leverbaar. Later komen er nog straffere motoren. Het akoestische dak is standaard vanaf de Cosmo-versie en voor 290 euro als optie te bestellen.