Presentatie

De toekomst van Opel mag dan nog onzeker zijn, dit model staat er. Tot nu toe zijn er al 100.000 bestelbonnen getekend waardoor de Insigna bij de best verkopende familiewagens gerangschikt mag worden. Hiermee gaat hij bvb de BMW 3 serie, de VW Passat en andere Audi A4 vooraf. We moeten toegeven dat zijn leuke lijn en de technologie, stevige verkoopargumenten zijn. De indringende blik wordt door enkele LED's onderstreept, terwijl vloeiende lijnen en grote oppervlakten voor een dynamisch profiel zorgen. Mooi … Ook aerodynamisch gezien zit het goed in elkaar met een CX van 0,27 en zelfs 0,26 voor de ecoflex. Mooi, mooi … Toch een minpuntje. Door de vrij grote C-stijlen wordt het zicht ¾ naar achteren nogal gehinderd.

Motor

Bij de diesels biedt Opel ons een prima 2-liter, die in drie vermogensversies op de markt komt: 110, 130 en 160 pk. Voor wie dit nog niet volstaat is er altijd nog de 1,9 TTiD van 190 paarden ! Wij togen echter op pad met de 160 pk versie. Eigenaardig genoeg is het deze motor die ook de Ecoflex aandrijft. Opel wil dus bewijzen dat economie en ecologie niet dadelijk als apathie moeten vertaald worden.
Het koppel van 350 Nm bij 1750 toeren moet goed 1,5 ton voortbewegen en de motor wordt aan een manuele of automatische 6-bak gekoppeld. In de manuele versie kondigt Opel een top van 218 km/u en de 0 tot 100 in 9,5 seconden aan.
De motor voelt erg polyvalent aan. In de stad overtuigt hij door zijn ruime koppel, waardoor je af en toe zelfs de versnellingsbak vergeet. Wanneer het er wat dynamischer aan toe gaat, ontwaar je zelfs wat vurigheid en als je bij de automaat de sport-modus inschakelt krijg je een erg directe reactie van het gaspedaal en kleurt het instrumentarium zelfs rood ! De manuele bak is erg goed gespreid, maar is niet aangenaam te bedienen wegens een hakkelige en langzame pook.

Wegligging

Ook nu weer preekt Opel de revolutie ! De wat plompe wegligging van vroeger wordt naar de prullenmand verwezen. We mochten het nog niet dikwijls zeggen van een Opel, maar deze Insigna rijdt gezwind, levendig en efficiënt. Een bestuurder met een vrolijk humeur hoeft zich dus niet meer te beklagen dat hij met een Opel onderweg is. De scherpe vooras laat je de auto haarfijn de bocht insturen, terwijl het ruime koppel voor een krachtig uitaccelereren zorgt. Toch is het oppassen bij natte ondergrond, waar de 350 Nm de vooras aleen op een foutje durven betrappen. Maar al bij al is dit niet zo erg en heb je aanvankelijk meer last van het erg directe stuur dat enige gewenning vraagt. Als je de Sport-mode inschakelt wordt het wel wat beter en voelt het stuur wat steviger aan. Die modus werkt ook op de FlexRide-ophanging in en beperkt de bewegingen van het koetswerk, waarbij het comfort toch nog te pruimen valt. In de automatische modus en zeker in de Tour (of comfort) stand reageert de Insigna veel soepeler.

Comfort en praktische aspecten

Eens je comfortabel achter het stuur gezeten bent, kijk je van een erg leuk instrumentenbord en geniet je van de uitstekende afwerking die zelfs met de Premium-berlines mee kan. Buiten de knoppen op de centrale console zijn de gebruikte materialen erg leuk om te zien , maar ook fijn om aan te voelen. Wat ruimte betreft zal de Insigna geen records vestigen en zeker achteraan zullen de passagiers snel kennis maken met de dakbekleding. Aan bergruimtes is er geen gebrek, maar de bagageruimte is met 520 liter sowieso groot genoeg om alle bagage te kunnen slikken.

Op de wegvalt de uitstekende demping op. De Duitse ingenieurs hebben een erg goed comfort/wegligging-compromis weten te vinden. Vooral bij lange trajecten wordt het comfort erg geapprecieerd , temeer daar de geluiddemping opvallend goed is. Met een kleine camera kan de Insigna verkeersborden herkennen en meldt deze in de boordcomputer, terwijl de lichten zich aan alle omstandigheden aanpassen. We zeiden het toch, High-Tech !

Prijzen en uitrusting

Voor 25.300 € mag je bij Opel een Insigna 5-deurs met 110 pk mee naar huis nemen. Als je de achterklep door een kofferdeksel ruilt daalt de prijs met 400 €. Je kan de Insigna in drie afwerkingsniveaus bekomen: de Edition, de Cosmo en de Sport. In de laagste versie krijg je al een snelheidsregelaar, een lederen stuur, automatische klima, een multifunctioneel stuur, elektrisch inklapbare en verwarmde spiegels en een radio met MP3-lezer, auxilary-aansluiting en 7 speakers. Voeg daar nog een elektrisch in de hoogte regelbare bestuurdersstoel bij en je mag besluiten dat de Insigna al prima uitgerust is. Toch is de optielijst nog erg uitgebreid, maar het moet gezegd dat de prijzen on-Duits en dus erg redelijk zijn.
Met een gemiddelde van 6,7 liter was het verbruik een erg aangename verrassing,hoewel we de auto niet gespaard hebben en we ons over bergen, door steden en langs autowegen lieten leiden.

Conclusie

We mogen de Insigna erg geslaagd noemen ! Hij verdient het dan ook, dat hij momenteel de best verkopende berline is. Tegenover de wat saaie Vectra komt hij veel dynamischer en pittiger over, waarbij zijn verleidelijke lijn, harmonieus interieur en de vele mogelijkheden hem erg aantrekkelijk maken. Een uitstekende product, dat net op tijd komt voor Opel. En bovendien met erg krachtige maar sobere motoren is uitgerust. De Insigna is zeker niet perfect, maar de homogeniteit van het geheel laat je snel die enkele kleine foutjes vergeten.