Opel heeft een nieuw soort autoverlichting met een led-matrix ontworpen. Hiermee kun je niet alleen comfortabeler rijden in de duisternis, het schept ook nieuwe mogelijkheden voor de designers.

De nieuwe matrixkoplampen van Opel bestaan uit vier segmenten met telkens vier lichtbronnen die afzonderlijk in- of uitgeschakeld worden. In totaal zijn maar liefst 256 lichtinstellingen mogelijk en daarvoor hoeft de bestuurder helemaal niets te doen.

De koplampen werken namelijk samen met een camera tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel. Zodra de sensoren van de camera zien dat een lichtbron of andere weggebruiker nadert, wordt die zone volledig gedimd. De rest van de weg blijft wel verlicht. Opvallend is dat niet de dim- maar de grootlichten branden in de standaardmodus, maar omdat de lichtsterkte voortdurend aangepast wordt, verblinden ze geen andere weggebruikers.

Opel is het eerste merk dat de matrixverlichting test in prototypes op de weg en wil zijn lichtconcept de volgende jaren op de markt brengen. De led-matrix geeft ontwerpers meer vrijheid, bijvoorbeeld om de typische pijlvorm van Opels dagrijlichten ook ’s nachts toe te passen in de gewone lichten.