Na een zeer moeilijk jaar 2009 mogen we weer hoopvol zijn, zo blijkt uit het aantal nieuwe auto's dat in 2010 werd ingeschreven: een nieuw record. We spraken met Alain Vercammen, Directeur Business Development van Athlon Car Lease Belgium, om eens de mening van een expert te horen, ook over de toekomst van de groene auto in bedrijven.
Definities
Eerst nog even verduidelijken wat leasing precies inhoudt. In grote lijnen kunnen we twee vormen van leasing onderscheiden: operationele leasing en financiële leasing.
Operationele leasing leent zich vooral voor personen die de auto alleen willen gebruiken, zonder er eigenaar van te willen worden. In dat geval worden vaak meerdere diensten aangeboden in één pakket. Een vast maandelijks bedrag dekt onder meer de kosten van het onderhoud en de verzekering. Zo hoef je je alleen nog zorgen te maken over het gebruik van de auto zelf en eventueel de brandstof.
Financiële leasing vertrekt vanuit een ander standpunt en is meer verwant aan de financiering van de auto. In dit geval wil de gebruiker op het einde eigenaar worden van de wagen. Doorgaans kun je de auto voor een goede prijs kopen zodra de leasingtermijn afgelopen is. Voor alle duidelijkheid: de aankoop is niet verplicht. Bij dit type leasing zijn de kosten voor de belastingen, de verzekering en het onderhoud niet inbegrepen.
Zwaar verlies
In 2009 heeft de leasingmarkt zware verliezen geleden. Daar zijn twee redenen voor: de daling van de herverkoopwaarde van wagens en het ongunstige economische klimaat. Volgens Alain Vercammen is de situatie vooral acuut voor aanbieders van operationele leasing, die "zeer voorzichtig en anticiperend de restwaarden moeten inschatten" die voor een groot deel de maandelijkse huurprijs bepalen.
Vandaag de waarde van een specifiek model bepalen over vier jaar is een moeilijke taak. En bij operationele leasing betaalt de leasingmaatschappij elk foutje cash. Bovendien kan een te voorzichtige inschatting de huidige concurrentiepositie verzwakken. Het is dus lastig om een goed evenwicht te vinden.
Ecologische balans
Athlon Car Lease Belgium voert een beleid dat het milieu zoveel mogelijk beschermt en raadt zijn klanten dan ook ecologische auto's aan. De mentaliteit is aan het veranderen want "er bestaat vandaag bij de bedrijven een grote wil om de CO2-uitstoot te beperken". Dat wordt nog versterkt door de politiek van de fiscale aftrekbaarheid die afhangt van de uitstoot en de bedrijven in de richting van groene wagens duwt.
Wie denkt aan groene auto's, denkt steeds vaker ook aan elektrische auto's. Hoe zit dat bij de bedrijven? Ook hier verandert de mentaliteit, al moet je zo'n auto nog altijd zien als een complementaire oplossing. "De elektrische auto blijft vaak op kantoor en dient als vervoermiddel voor de medewerker die een opdracht heeft in de stad", zegt Vercammen.
Het gevoel eigenaar te willen zijn van een auto evolueert stilaan naar louter gebruik. Een werknemer die bijvoorbeeld in Namen woont en in Brussel werkt, legt het traject thuis-werk af achter het stuur van een auto met verbrandingsmotor (of nog beter, met de trein), terwijl hij voor zijn professionele ritten in de stad een beroep doet op een kleine elektrische stadswagen. Voorlopig heeft dat type auto nog een heel beperkt rijbereik. De gedragsverandering zal zeker nog niet meteen voltooid zijn, maar wordt wellicht noodzakelijk om het hoofd te bieden aan de ecologische uitdagingen van morgen.