Aan de voet van het startpodium, aan Tecnopolis in Buenos Aeres, maakt de Peugeot 2008 DKR indruk. Wat een wagen. Wanneer je oog in oog met deze bijzonder vormgegeven buggy staat, dringt het helemaal tot je door dat Peugeot zijn kaart als outsider volledig heeft uitgespeeld. Om de concurrentie aan te gaan met de Mini’s en de Toyota’s heeft hij zijn eigen pad gekozen om het 9.583 kilometerslange traject af te leggen.
Peugeot Sport koos voor de tweewielaangedreven buggy een originele aanpak, want ze monteerden een pneumatische vering die de veerweg van een vrachtwagen heeft. Net voor het begin van de wedstrijd wordt er in de wandelgangen druk gedebatteerd over het feit of dit nu een geniale of een van de pot gerukte keuze was.
Blazen
Naast de Mini Countryman en de Toyota Hilux die trouw aan hun productiemodellen blijven qua uiterlijk, is deze Peugeot een vreemde eend in de bijt. De Fransman mag dan wel de concurrenten overklassen qua verschijning, wanneer het op een oorstrelende sound aankomt, dan wint de 5.0 V8 benzine van Toyota tegenover de V6 diesel van Peugeot. En daar is een goede reden voor, want de motor in de Franse zandvreter is bijzonder stil. Wanneer de wagen voorbij zoeft, dan hoor je enkel het gefluit van de turbo en het geblaas van de ventilators die voor koeling zorgen. Dat maakt de Peugeot 2008 DKR er alleen maar specialer op.
Het was een doelbewuste keuze van de ingenieurs om op de hoogste etappes die de 4.000 meter overstijgen niet teveel vermogen te verliezen. De benzinemotoren in de Dakar zijn atmosferische motoren (een benzinemotor met turbo verbruikt teveel en daar kun je lange etappes niet mee overbruggen) en ze verliezen heel wat vermogen als de hoogte stijgt. De dieselmotoren met turbo kunnen veel beter om met de ijlere lucht en verliezen niet zoveel vermogen.
Strategische keuze
Na de overwinning van Mister Dakar, Stéphane Peterhansel en zijn voltallige team inclusief de ‘kleine’ debutant Sébastien Loeb, bleek de strategische keuze van Peugeot de juiste. Nochtans moest Bruno Famin, de grote man bij Peugeot Sport, aan het begin van het grote avontuur zijn keuze voor een tweewielaangedreven voertuig verantwoorden aan de internationale perslui: “Nadat we beslist hadden om deel te nemen aan de Dakar, hebben we het technisch reglement goed bestudeerd. Daarin staat dat er drie grote verschillen mogen zijn tussen een twee- en een vierwielaangedreven voertuig. De wagens met tweewielaandrijving mogen lichter zijn, tot enkele honderden kilo’s toe! Ze mogen bovendien gebruik maken van grote veerwegen. Dat laat toe om aan een hogere snelheid over oneffen terrein te rijden. Verder mogen ze ook met grotere wielen aantreden.”
Achter het stuur van zo’n speciale wagen is het rijgedrag ten opzichte van een vierwielaangedreven voertuig bijzonder groot. Wanneer de wagen in de remmen gaat, dan duikt hij op en neer in zijn grote veerwegen als een oude Mercedes die al 25 keer rond de wereld is gegaan. Maar wanneer hij aan een fiks tempo over de hobbelig ondergrond rijdt, dan lijkt hij op een luchtkussen te zweven.
Marketing
Daarbovenop mogen de tweewielaangedreven voertuigen ook voorzien worden van een systeem dat de lucht in de banden al rijdend kan wijzigen. “Door dit systeem moeten we niet langer voor een beklimming van een steile duin uitstappen om de luchtdruk in de banden aan te passen. Iets wat je met een vierwielaangedreven wagen wel moet doen. Onze 2008 DKR voelt zich dus uitstekend in zijn sas in de woestijn. Zelfs putten, heuvels en rotspartijen die voor zijn wielen verschijnen, kan hij snel bedwingen.” Al moet het ook niet te snel gaan, want we zagen ondermeer Sébastien Loeb alles uit de kast halen op het moment dat hij te snel over de hindernissen reed.
“Het grote nadeel blijft de tractie bij de steile beklimmingen. Dat kon een handicap zijn, maar we gaven er de voorkeur aan om het risico te nemen. De voordelen van de 2008 DKR wogen niet op tegen de conventionele kwaliteiten van de concurrenten zoals Mini en Toyota. Vanuit marketingoogpunt is het bovendien ook leuk meegenomen, dat we hiermee de link naar onze standaard 2008 kunnen maken die ook met tweewielaandrijving is uitgerust.”
Het valt nu nog af te wachten of het Dakar-effect ook voelbaar gaat zijn in de verkoop van de Peugeots tijdens het Salon van Brussel.