Grote smoel
De huidige Peugeot’s karakteriseren zich door hun agressieve radiatorrooster en hun dynamische uitstraling. Bij deze cross-over voegt Peugeot er nog wat robuustheid aan toe, maar behoudt het toch de opengesperde muil. Je houdt ervan of niet, maar de 3008 onderscheidt zich in ieder geval duidelijk van zijn rivalen.
Technologie
De beschikbare uitrusting kan zo in de premiumcategorie terecht. Peugeot kiest duidelijk voor de betere aanpak en voorziet de 3008 van een head-up display, het Distance Alert waarmee je een veiligheidsafstand tegenover je voorganger behoudt, een elektronische handrem die minder lastig werkt als die van VW, een starthulp op hellingen en een panoramisch dak van 1,60 m².
Gezellig
In het ruime en eenvoudig te moduleren interieur van de 3008, is het aangenaam vertoeven. In het ruime bagagecompartiment kan je zonder problemen al je koffers kwijt en achter de in twee delen openende achterklep kan je van 512 tot 1604 liter opvullen.
Milieu
Om de verbruikswaarden en dus ook de uitstoot te beperken, houdt Peugeot het bij voorwielaandrijving. Een integrale transmissie is voor 2011 voorzien, waarbij de achterwielen door een elektrische motor worden aangedreven ! Om eventuele off-roaduitstapjes toch al mogelijk te maken, heeft de Franse constructeur een speciaal ESP ontwikkeld.
Om gewicht te sparen hebben de ingenieurs nauwkeurig de gebruikte materialen geselecteerd en wordt er bij het lassen met lasers gewerkt. Opmerkelijk is ook dat de 3008 een Cx van minder dan 0,30 kan voorleggen, terwijl Michelins met lage rolweerstand nog wat extra brandstof besparen.
Dankzij al deze maatregelen blijft het verbruik mooi beperkt. Als meest zuinige komt de 1,6 HDi 110 met gerobotiseerde 6-bak voor de dag. Het gemiddelde verbruik ligt op slechts 4,9 liter per 100, terwijl de C02-uitstoot tot 130 gr/km beperkt blijft. Een prima prestatie, zeker als je weet dat ondanks de inspanningen het leeggewicht toch nog 1,4 ton bedraagt.
Van 110 tot 163 pk ... momenteel !
Het dieselmotorengamma start bij de 1.6 HDi van 110 pk, die zowel met een manuele als een elektronische versnellingsbak kan uitgerust worden. De 2.0 HDi wordt in twee vermogensversies voorzien: 150 en 163 pk, waarbij deze laatste versie steeds met een automatische 6-bak wordt uitgerust.
Bij de benzineversies zijn het de, samen met BMW ontwikkelde, 1.6 VTi en THP die voor de aandrijving zorgen. Zij produceren respectievelijk 120 en 150pk, maar de automaat krijgt 156 pk ter beschikking.
Hybride
In 2011krijgt de 2.0 HDi van 163 pk de steun van een elektrische component, waarbij ze samen 200 pk leveren. Ook wat koppel betreft mogen de cijfers gezien worden. 300 Nm worden naar de voorwielen gestuurd, terwijl 200 eenheden de achterwielen voortstuwen. Het gemiddelde verbruik zou slechts 4,1 liter per honderd bedragen en ook de CO2-uitstoot blijft tot 109 gr/km beperkt ! Dat belooft !
Grip Control
We vertelden al dat de afwezigheid van aangedreven achterwielen door een specifiek ESP gecompenseerd wordt. Peugeot biedt 5 modes aan: Standard, Sneeuw (dat optimaal doorspinnen van de wielen toestaat), Alle terrein (waarbij voor de liefhebbers van modder en nat gras, 100% van het vermogen naar één wiel geleid kan worden), Zand (met licht doordraaien van de wielen voor evacuatie van het zand) en Off (tot 50 km/u)
Voor een nog betere dynamiek zorgt het Dynamic Rolling dat de rolbeweging over de achteras beperkt.
Aan het stuur
Peugeot stuurde ons met een 3008 1.6 HDi 110 en een 1.6 THP 150, met manuele versnellingsbak op weg. De eerstgenoemde zal het gros van de verkoop moeten uitmaken en heeft ons eigenlijk behoorlijk verbaasd. Ondanks het vrij hoge gewicht, heeft de kleine motor geen moeite om de auto vlot en soepel voort te bewegen. Met de benzinemotor in het vooronder zijn de prestaties natuurlijk van een ander kaliber, maar hier is het vooral de werkingsstilte die opvalt. We raden bij deze versie zeker aan om steeds de kilometerteller goed in het oog te houden.
Het rijcomfort is van hoog niveau, wat ook de ondergrond moge wezen. Het rijgedrag ligt zeker boven het gemiddelde en wordt vooral door een erg scherp sturende vooras gekenmerkt.
Het interieur flatteert en zowel afwerking als rijhouding zijn van alle kritiek ontheven;
Tarieven
Prijsmatig start de 3008 1.6 benzine Confort Pack bij 20.280 €. Je kan uit drie afwerkingniveaus kiezen, waarbij de 2.0 HDI automaat Premium Pack met 29.930 € de topversie vormt. Maar de meest populaire versie zal waarschijnlijk de 1.6 HDi met manuele bak in Premiumuitvoering worden en die kan voor 24.380 € van jou zijn.