Hogerop in het gamma
Het moet verkopen, in grote aantallen zelfs. De ambities voor de nieuwe 308 zijn groot. Met deze auto moet het merk met de leeuw het hoofd boven water zien te houden. Of dat toch ruimschoots toe bijdragen. Dit kon uiteraard niet met oude wijn in nieuwe zakken. Hoewel de naam voor het eerst hetzelfde blijft, verandert al de rest. Echt alles. Nooit heeft Peugeot een model uit de 300-reeks zo grondig. De constructeur uit Sochaux maakt van de gelegenheid gebruikt om een beetje hogerop te klimmen in het gamma.
Vier doelstellingen
De ontwikkeling van deze nieuwe 308 draaide rond vier kernpunten: energetische doeltreffendheid, design, rijervaring en kwaliteit. Doet je dat ergens aan denken? Een compacte Duitser die aan zijn zevende generatie zit, bijvoorbeeld? Peugeot positioneert zich dus als outsider en herziet de 308 helemaal. Heeft de Fransman een kans tegen de Duitse Panzer?
Nieuw platform
Alles vertrekt van een nieuw platform, dat gemakkelijker te moduleren is dan het oude. Het is lichter en draagt bij tot een gewichtsbesparing van ongeveer 140 kg. Met minder dan 1,2 ton op de weegschaal is deze 308 de lichtste auto van het segment. De afmetingen krompen een beetje. Ondanks de lengte van 4,25 meter groeide de kofferinhoud van 435 naar 470 liter, met de achterbank op zijn plaats. Nog een record.
Recorduitstoot
Het lagere gewicht en betere mechanische rendement dragen bij tot een drastische daling van de CO2-uitstoot. Peugeot kondigt 82 g/km aan voor de toekomstige 1.6 BlueHDi met een verbruik van 3,1 l/100 km, een absoluut record. Momenteel haalt de 308 al 93 g/km.
De motoren
Laten we beginnen met het goede nieuws: Peugeot is zich bewust van de lacunes van de gerobotiseerde BMP-versnellingsbak en gooit die in de prullenmand voor de 308. Een klassieke automaat wordt binnenkort beschikbaar. De manuele bakken hebben vijf versnellingen in de motoren met 110 pk of minder en zes in de andere.
Bij de motoren ontwikkelt de 1.6 HDi 92 of 115 pk. Het gamma wordt verder vervolledigd met Euro 6-motoren die 120 en 150 pk leveren. Bij de benzines begint het palet met de 1.2 VTi met 82 pk en eindigt het met de 1.6 THP 155. Tussen die twee vinden we een 1.6 THP teruggeschroefd tot 125 pk, die een interim-job vervult in afwachting van de 1.2 e-THP driecilinder turbo die 110 of 130 pk ontwikkelt.
Rondleiding
Slank en verfijnd: deze twee adjectieven keerden voortdurend terug tijdens de perspresentatie. En het is waar, de 308 ziet er niet slecht uit en heeft een zekere vorm van classicisme met verzorgde, strakke lijnen. Bijna Duits eigenlijk. De volledige led-blik van de topversies maakt hem gesofisticeerd en kont straalt een katachtige agressiviteit uit.
En vanbinnen?
Binnen worden we verrast door de sobere sfeer. Gedaan met de vele knoppen die overal opduiken. De 308 heeft recht op een multimediatablet, een hoog instrumentenpaneel en een klein stuurwiel. De afwerking staat zeer dicht bij de Duitse normen. Franse wagens afgewerkt met een hamer behoren tot het verleden. Sommige kunststoffen zijn een beetje goedkoop hier en daar, maar over het algemeen is het niveau is zeer hoog.
De ruimte is correct voorin, maar krap bemeten achterin, met een beperkte hoofdruimte en beenruimte die vooral geschikt is … om met gebogen knieën te reizen. Qua ruimte en gebruiksgemak hebben we al beter gezien, maar de koffer maakt veel goed met zijn verbazingwekkende volume.
Kwestie van gewoonte?
Het erg lage stuurwiel zoals in de 208 en 2008: je houdt ervan of je haat het. De pers reageert stormachtig, maar volgens de constructeur valt het wel in de smaak bij de klanten. Aan jou om te oordelen. Dat is niet de enige bijzonderheid, want de 308 is een auto die enige gewenning vraagt. De toerenteller draait in de omgekeerde richting en laat je geloven dat je bij stilstand al in de rode zone zit. Je moet je ook altijd richten naar de multimediatablet om het klimaat of de geluidsinstallatie te regelen.
Dit systeem werkt niet altijd intuïtief en stelt teleur door zijn trage werking. Het zuivere design veegde de meeste knoppen van de boordplank, waardoor bepaalde handelingen via het grote scherm complexer worden. Achteruitgang door vooruitgang?
De nieuwe referentie
Op de weg hoeft de 308 zich niet te schamen voor de Golf. We durven zelfs te stellen dat de 308 de nieuwe referentie is inzake weggedrag. Bijzonder doeltreffend door het nauwkeurige stuur met uitstekende feedback en wieltreinen die geen spier vertrekken en cols nemen als een sportwagen.
De 308 heeft misschien niet het speelse karakter van een Ford Focus, maar dwingt respect af door zijn verduivelde doeltreffendheid en doortastendheid. Peugeot kan het nog altijd! Hier speelt de lichtheid van de auto duidelijk in het voordeel. Wel missen de banden met lage rolweerstand van de e-HDi-versies wat grip op een natte ondergrond.
Kies de 1.6 e-HDi
De motoren zijn verdienstelijk. De 1.6 e-HDi met zesversnellingsbak blijft de meest aangewezen keuze, de 115 paarden en het koppel van 270 Nm hebben geen moeite met het lage gewicht en deze diesel verbruikt niet veel. Hij stelde de 1.6 TDI van de Golf in de schaduw. De 2.0 BlueHDi 150 heeft uiteraard meer spierkracht, maar het verschil is niet buitengewoon. Toch niet om de extra investering te rechtvaardigen, volgens ons. De 1.6 THP 155 is aangenaam bij alle toerentallen, maar mist wat punch helemaal onderin.
Beheerst comfort
De vooruitgang qua comfort, zowel van de diesel- als de benzineversies, kunnen we alleen maar loven. De geluiddemping zondert je af van de buitenwereld, terwijl de schokdemping alle oneffenheden wegwerkt. Door de Denon-stereo klinken de bastonen erg goed. De masserende zetels zullen echter geen grote hulp zijn als rugpijn jouw leven zuur maakt.
Uitrusting
Eerst de veiligheidsuitrusting: Peugeot presenteert een dodehoekdetector, een automatische noodrem, botswaarschuwing, actieve snelheidsregelaar (die helaas niet remt), een achteruitrijcamera, … Qua functionaliteit stelt Peugeot een internetverbinding voor met tal val applicaties, zoals Coyota, het weer, het nieuws enzovoort.
Prijzen
Peugeot had het goede idee om de 308 niet duurder te maken dan het oude model. De prijzen beginnen bij 16.900 euro voor de basisbenzine. De afwerking Active in combinatie met de 1.6 e-HDi met 115 pk kost 23.050 euro. Weet tot slot dat vier afwerkingsniveaus op elkaar volgen: Access, Active, Allure en Feline. De tweede biedt al een zeer goed compromis.