François Piette

9 SEP 2009

Peugeot 4007 DCS6: de Franse versnellingsbak met dubbele koppeling


De eerste Franse auto met DSG (Direct Schalt Getriebe) of een versnellingsbak met dubbele koppeling is er. De bak kreeg de naam DCS6 (Dual Clutch System) en ligt onder de kap van de Peugeot 4007 met 2.2 HDI-motor. Het zal wellicht niet lang zal meer duren voor hij ook in andere modellen gemonteerd wordt.

Sport, Drive of Manueel

De bak heeft drie standen: ‘Drive’ is eerder een comfortmodus, in ‘Sport’-stand schakelt hij sneller maar ook harder en tenslotte is er nog de manuele modus. Die bedien je met de versnellingspook of met schakellepels achter het stuur. De versnellingspook werkt wel in de verkeerde richting: je moet duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen.

Lager verbruik

De motor levert 156 pk en een koppel van 380 Nm vanaf 2.000 omwentelingen per minuut. Peugeot kondigt een verbruik aan van 7,3 l/100 km aan en een C02-uitstoot van 192 g/km. Je herkent de auto aan zijn dubbele uitlaat.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie