Licht is een woord dat wel erg van toepassing is want waar de 407 een duidelijk verschil maakte met zijn voorganger weet vandaag enkel een geoefend oog de erg discrete stilistische vernieuwingen te ontdekken. Op het voorfront sieren enkele horizontale chromen sierstrips het radiatorrooster en de bumpers, terwijl de achterbumper en de achterlichten licht gewijzigd werden. Meer wijzigt er aan de buitenzijde niet en ook binnenin zijn de aanpassingen miniem. Toch valt de Piano Black afwerking van de centrale console op, terwijl de deuren met enkele metalen inlegstukken opgevrolijkt worden. We hadden gehoopt dat deze instap 1,6 Hdi ook een zesbak zou krijgen maar blijkbaar zal dit voor een andere keer zijn en moeten we het deze keer met een vijfbak stellen.

De fransen bouwen een prima chassis

We weten al langer dat Peugeot het geheim doorgrond heeft om een goede ophanging te bouwen en ook deze 407 weet zich bij de besten uit zijn klasse te scharen. De voortrein stuurt erg precies en wordt daarbij uitstekend door de levendige en gewillige achtertrein ondersteund. Je kan de auto moeiteloos plaatsen waar hij zijn moet terwijl je tijdens het betere bochtenwerk toch een erg veilig gevoel behoudt. Het geheel is zo geslaagd dat je jezelf afvraagt wat het voordeel van de dure actieve achtertrein is die Renault op zijn Laguna monteerde. Peugeot bewijst dat je ook met klassieke middelen een uitstekende ophanging kan bouwen en zorgt er voor dat een auto die vooral als bedrijfswagen bedoeld werd, ook erg amusant te rijden is. Een goede wegligging wordt nogal eens door een minder comfort bestraft maar bij deze 407 mag je nog steeds van het bekende “franse comfort” genieten. Ook de remmen staan op hetzelfde hoge niveau. Ze zijn krachtig en makkelijk te doseren en geven een veilig gevoel. Onnodig dus uit te leggen dat ook hun uitstekende feeling bijdraagt tot het rijplezier van deze auto.

Kleine motor, maar erg beschikbaar

Bij de motorkeuze kozen we bewust voor het kleinste blok uit Sochaux. Met zijn 110 pk en partikelfilter is de 1,6 Hdi een graag geziene gast. Zo vinden we hem ook onder de kap van de 207, 308 en Partner Tepee. Maar ook de concurrentie weet deze motor te smaken en zelfs het grote BMW viel voor dit blok bij de keuze voor zijn Mini. We vreesden echter dat de grote koets van de 407 (4,7 meter en anderhalf ton) wat te veel zou worden. En toch. Je staat verbaasd over de bereidwilligheid waarmee de kleine zijn werk verricht. De 1,6 Hdi stuwt de 407 behoorlijk levendig vooruit en we hadden nooit het gevoel dat de motor “te slap” was. Misschien moeten we de auto met vijf inzittenden plus bagage dan toch maar eens die Alpencols opsturen.

Goed alternatief

Uiteraard zal je met deze motorisatie de chrono’s niet verpletteren maar je kan zonder problemen met het verkeer mee en inhaalmanoeuvres worden nooit een Russische roulette omgevormd. Bovendien weet ook de geluiddemping te overtuigen. De kleine 1,6 Hdi blijft steeds erg discreet en samen met de koets en de ophanging zorgen ze voor een uitstekende rijcomfort. Nog een ander voordeel is de soberheid. Je blijft steeds onder 7 liter per honderd wat de autonomie boven de 900 km brengt… en daarbij stelden we ons geen kandidaat voor een economy run. Om maar te duiden dat de huidige “downsizing” bij fleetowners niet altijd de weg naar af hoeft te zijn.

Compleet uitrusting, voor verbetering vatbare ergonomie

Onze 407 werd in Premium-uitvoering geleverd en daarvoor moet je als klant 26.350 € voor neertellen. Bi-zone airco, regen- en lichtsensoren, een snelheidsregelaar, elektrisch inklapbare spiegels en bandendrukcontrole krijg je er in deze uitvoering steeds bij. Als rijhulpen mag je op ESP, ASR, ABS en AFU (noodremhulp) rekenen. Tel daar nog de zeven airbags, mistlichten en radio CD/MP3 bij die al tot het basispakket behoren en je krijgt een erg compleet uitgeruste auto in retour. Met zijn metaalkleur, het telefoon-navigatiepack, parkingsensoren en het lederpack met verwarmde en elektrisch verstelbare zetels was onze testwagen 31.470 € waard. De 407 scoort met zijn uitstekende uitrusting en ook de afwerking de net onder de toppers van het segment zit, mag gezien worden. Van de andere zijde verliest hij dan weer punten met enkele moeilijk te begrijpen uitschuivers wat ergonomie betreft. De radio- en cruise-controlbediening is te complex en ligt bovendien verscholen achter het stuur. En waarom wordt er bij een optie van 2.200 € geen Bleutooth voorzien die toch heel wat handiger is als een sim-kaart die je in de centrale console moet invoeren.