Overvolle markt

Tussen de avontuurlijke 3008 en de verouderende en grote 807 was er nog plaats voor een nieuw model. Zo werd de 5008 geboren, een monovolume die het moet opnemen tegen de VW Touran, Renault Grand Scénic, Citroën Grand Picasso, enzovoort.

Daarom voorzag Peugeot de 5008 van heel wat troeven: een moduleerbaar interieur met mogelijkheid tot zeven zitplaatsen, zuinige motoren en een topuitrusting. Maar om boven de concurrentie uit te steken, kan de 5008 buigen op een specialiteit van het huis: een piekfijn afgesteld onderstel.

Motor

De 5008 zal in ons land vooral carrière maken als dieselwagen. Er is keuze tussen drie motoren: de 1.6 HDI met 110 pk en de 2.0 HDI met 150 of 163 pk (alleen met automaat). Wij reden met de kleinste van de drie, die beschikbaar is met een manuele of een gerobotiseerde zesbak.
 

Met een massa van meer dan 1,5 ton zou je denken dat de kleine motor wat nipt is. Maar de HDI maakt snel komaf met dat vooroordeel en beschikt over verborgen talenten. Het koppel dat beschikbaar is over een breed toerental zorgt voor goede prestaties. Met zeven passagiers aan boord heeft hij het natuurlijk wat moeilijker, maar ondergemotoriseerd is de 5008 zeker niet.

De manuele zesbak laat zich aangenaam bedienen dankzij het precieze schakelrooster. Peugeot koos voor een korte overbrenging, wat goede prestaties garandeert. Hierdoor gaat het verbruik wel wat omhoog en maakt de motor meer geluid, al valt dat laatste mee. Een voordeel zijn de vlotte hernemingen op autosnelwegen.
Zonder dat we de motor spaarden, bleef het verbruik aan de lage kant: 6,8 l/100 km.

Wegligging

Peugeot staat ervoor bekend uitstekende onderstellen te bouwen. Ook hier tonen de ingenieurs hun kunnen. De 5008 voelt erg stevig aan en ligt als een blok op de weg, een opvallend resultaat voor een monovolume met deze afmetingen.

De voortrein stuurt erg scherp. De 5008 glijdt vrolijk van bocht naar bocht, alsof hij smeekt om meer. Dit is echt rijplezier, geholpen door een stuurinrichting die veel feedback geeft en een prima rijpositie. Kortom, de 5008 is zonder twijfel een van de leukst rijdende monovolumes van het moment. Heuglijk nieuws voor de sportieve huisvaders.

Comfort

De keerzijde van de medaille is dat de 5008 iets stugger afgeveerd is dan zijn rivalen. Voor een uitstekende wegligging moet je dus een (kleine) prijs betalen, maar denk nu niet dat de 5008 hard afgeveerd is. Hij is gewoon een tikje droger dan de concurrentie, meer ‘Duits’.

Lange afstanden verteert hij zonder enig probleem. Hij lijkt er zelfs voor geschapen. Een rijpositie zoals in een gewone berline, algemeen comfort, geluiddemping: de 5008 is een kwaliteitsproduct.

Minder tevreden waren we over de tweede zitrij. Die is wat te smal om volwassenen comfortabel plaats te bieden. De derde zitrij is voorbehouden aan kleine kinderen. Die zijn lenig genoeg om zonder kleerscheuren op de achterbank te geraken. Nog een minpunt is het gebrek aan bergvakken. Hier ben je bij de concurrentie beter bediend.

Verhuizen?

In de vijfzitsversie is de koffer 758 liter groot, meer dan behoorlijk. Boodschappen doen voor de hele familie stelt dan ook absoluut geen probleem. Met zeven zetels daalt het volume echter tot 250 liter. Net als in de Toyota Verso vouwen de twee achterste zitrijen samen in de vloer. Hierdoor win je aan modulariteit, maar verlies je wat aan comfort. De verwijderbare stoelen van de Renault Scénic zijn bijvoorbeeld dikker en zachter. Dankzij de samenvouwbare passagiersstoel vooraan kun je in de 5008 erg lange voorwerpen vervoeren.

Uitrusting

De uitrusting van de 5008 haalt een ongezien niveau voor dit segment. De optielijst is lang en het kost geen moeite om de 5008 uit te rusten als een S-Klasse. Behalve de vertrouwde (en overigens uitstekende) gps, de Bluetooth-verbinding en een multimediasysteem achteraan, kun je kiezen voor een head-up display, intelligente tractiecontrole (voor meer efficiëntie op gladde ondergrond) of Distance Alert. Dat laatste systeem houdt altijd een veilige afstand tot de voorligger. Je kunt de marge tussen beide voertuigen instellen van 0,9 tot 2,1 seconden.

Prijs

De instapdiesel kost 22.790 euro. Hiermee zit de 5008 qua prijs net onder de Renault Grand Scénic. Voor de afwerking kun je kiezen tussen de versies Comfort Pack, Premium (24.640 euro) en Premium Pack (26.740 euro). Ook in de basisuitvoering is de uitrusting al correct. Wel is het jammer dat Peugeot zich beperkt tot de wettelijke minimumgarantie van twee jaar.

Conclusie

Peugeot probeert met de 5008 een plaatsje te veroveren in een druk bevolkt marktsegment. De 5008 heeft voldoende troeven om te verleiden. Zo is er het knappe design en de uitstekende wegligging, een klein meesterwerkje van de ingenieurs. Hij is misschien niet de meest praktische of de ruimste van zijn segment, maar zeker een van de meest aangename om te besturen.