Het merk met de dubbele visgraat was ooit zeer gehecht aan bijzondere technologie. Sinds de overname door Peugeot, binnenkort veertig jaar geleden, is Citroën veel kalmer op dat vlak. De echte nieuwigheden beperken zich de laatste jaren tot de e-HDi en HYbrid4. Het tijdperk van de hydraulica lijkt voorbij.
Of beter gezegd leek voorbij, want de conservatieve koers van het huis wordt verstoord door nieuwe hybridetechnologie. Die koppelt een verbrandingsmotor aan een hydraulische oplossing met perslucht. Logischerwijze heet de technologie Hybrid Air.
Geen batterijen meer
Goed nieuws is dat de zware en grote batterijen van de klassieke hybrides opgeborgen worden. De aandrijving bestaat uit een benzinemotor, energieopslag in de vorm van perslucht, twee hydraulische motorpompen en een automatische transmissie die een epicycloïdale aandrijftrein gebruikt.
Drie rijmodi
Deze groep werd ontwikkeld samen met Bosch en heeft drie rijmodi die de bestuurder naargelang de omstandigheden kan selecteren.
De Air-modus werkt precies hetzelfde als de volledig elektrische modus van een gewone hybride. De verbrandingsmotor draait niet en de perslucht wordt op de wielen overgebracht via de hydraulische motor en de versnellingsbak. PSA schat dat 60 à 80 procent van de afstanden in de stad op die manier kan afgelegd worden. Opnieuw perslucht laden gebeurt bij het vertragen. Deze modus is actief tot 70 km/u, maar de autonomie is voorlopig niet bekend.
De benzinemodus is bedoeld voor reizen op gewone wegen of snelwegen. Alleen de benzinemotor (een 1.4 VTi met 82 pk) werkt. Bij vertragingen wordt nog altijd perslucht geladen.
De gecombineerde modus voegt het vermogen van de benzinemotor en de perslucht samen als de bestuurder een zware voet heeft. Het vermogen klimt dan tot 90 kW.
Toepassing
Ten vroegste in 2016 wordt deze technologie op de markt geïntroduceerd. Citroën preciseert dat deze motor zeer geschikt is voor lichte bedrijfsvoertuigen en auto’s uit het B- en C-segment (C3, C4, 208, 308, …).