De Polestar 3 is het dynamische broertje van de meer gezinsgerichte Volvo EX90. Daarmee is het ook het grootste model in het gamma van het Chinees-Zweedse merk, naast de crossover Polestar 4 en de klassieke berline Polestar 2. Zijn status van vlaggenschip verdedigt hij echter niet enkel met zijn hogere prijs en extra comfort, maar ook met de grootste autonomie van het hele Polestar-gamma! Dit zijn de 7 cijfers waarmee de Polestar 3 probeert te overtuigen.

Advertentie
Advertentie

1. 4.900 mm

Met een lengte van 4.900 mm is de Polestar 3 6,1 cm langer dan de lagere 4 en zelfs 29,4 cm langer dan de Polestar 2. Het is dus ongetwijfeld het zwaargewicht van de familie. Met een breedte van 1.968 mm (zonder zijspiegels) zal je ook moeten opletten in smalle garages. Dankzij het SUV-coupé-achtig koetswerk blijft de hoogte echter binnen de perken: 1.614 mm. De wielbasis van 2.985 mm garandeert echter een royale zitruimte binnenin.

2. 484 liter

Wat echter een beetje tegenvalt, gezien het formaat van de Polestar 3, is zijn kofferruimte. Van een grote SUV zou je verwachten dat je toch minstens 600 liter aan stouwruimte krijgt, maar de Polestar 3 blijft steken op ‘slechts’ 484 liter. Met de achterbank neergeklapt neemt de ruimte toe tot 1.411 liter, ook geen enorme waarde. Ben je op zoek naar meer ruimte, dan is de technisch gelijkaardige Volvo EX90 een betere (maar duurdere) optie.

Advertentie
Advertentie

3. 107 kWh

Geen zorgen: alleen de koffer van de Polestar 3 is relatief klein. Alle andere cijfers zijn van het grote type! Zoals de batterij, die 111 kWh aan energie kan opslaan, waarvan 107 kWh effectief bruikbaar. Ondanks de architectuur van 400 volt (in plaats van de snellere 800 V-batterijen) kan je snelladen tot 250 kW, waarmee je van 10 tot 80% bijlaadt in 30 minuten. Aan gewone laadpalen ben je echter beperkt tot 11 kW, waardoor het minstens 11 uur duurt om de batterij volledig op te laden.

4. 700+ km

Een grote batterij betekent ook een groot rijbereik, en dankzij de recente lancering van de efficiënte Long Range Single Motor-versie, heeft de Polestar 3 de grens van 700 km WLTP-autonomie doorbroken! Maar ook de Long Range Dual Motor (636 km) en de Performance-versie (567 km) halen een meer dan respectabele actieradius.

5. 517 pk

Over de Polestar 3 Long Range Dual Motor met Performance pack gesproken: deze versie heeft niet alleen de langste naam, maar ook het meeste vermogen van het hele gamma! Dankzij twe eelektromotoren komt het totaal op 380 kW/517 pk, goed voor een sprint naar 100 km/u in 4,7 seconden. Al moet de reguliere Dual Motor daar niet veel voor onderdoen: 360 kW/489 pk en 0-100 km/u in 5 seconden. Enkel de Long Range Single Motor is iets meer bescheiden in zijn prestaties: 220 kW/299 pk, 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 180 km/u, tegenover 210 km/u voor de tweemotorige versies.

6. 14,5 inch

Het interieur van de Polestar 3 wordt gedomineerd door een groot verticaal aanraakscherm van 14,5 inch. Het draait op Android Automotive, wat betekent dat Google-diensten zijn ingebouwd (inclusief Google Maps voor de navigatie en Google Assistant als stemassistent) en dat je heel wat apps kan installeren via de Play Store. Het systeem werkt vlot, en dat is ook nodig, want je moet het gebruiken om vrijwel alle voertuigfuncties te bedienen. Gelukkig krijg je wel nog een bestuurdersdisplay van 9 inch voor de rij-informatie, klassieke hendels voor de richtingaanwijzers en een optioneel head-up display om je ogen op de weg te houden.

7. <80.000 euro

De Single Motor-versie van de Polestar 3 heeft ook de prijs van deze grote elektrische SUV tot onder de 80.000 euro doen zakken. Het model begint nu bij 78.500 euro, maar als je snel bent, kan je nog genieten van de Saloncondities. Polestar geeft namelijk 5.000 euro korting op zijn grootste model, terwijl professionals kunnen genieten van een rentevoet van 0,0% bij financiële lease en renting! Daarmee wordt dit vlaggenschip een stuk betaalbaarder dan een groot deel van zijn concurrenten!

Advertentie
Advertentie