Dit is geen Volvo. Maar bijna! Voor wie het merk nog niet kent: Polestar is een merk dat gezamenlijk wordt beheerd door Volvo en zijn Chinese moederbedrijf Geely. En deze SUV “3” (het grootste model in het Polestar-gamma, in afwachting van de vierdeurs berline “5”) wil zich nadrukkelijk Scandinavisch profileren. Voordat we kijken naar het verbruik, herinneren we eraan dat deze 4,90 meter lange elektrische SUV zich richt op concurrenten zoals de Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV, Tesla Model X en zijn neef, de Volvo EX90. Stuk voor stuk grote SUV’s die niet bepaald bekendstaan om hun energiezuinigheid.
De theoretische cijfers van de constructeur
Het Polestar 3-gamma bestaat momenteel uit drie versies: de Single Motor met achterwielaandrijving en 299 pk/490 Nm (79.800 euro, inclusief leveringskosten) en de vierwielaangedreven Dual Motor-versies met 489 pk/840 Nm (86.800 euro) of 517 pk/910 Nm met het Performance Pack (93.400 euro). Alle versies gebruiken dezelfde batterij: een grote NMC-accu (geleverd door het Chinese CATL) met een bruto capaciteit van 111 kWh, waarvan 107 kWh bruikbaar.
Volgens de officiële cijfers bedraagt de theoretische actieradius 567 kilometer voor de Performance Pack-versie (officieel verbruik: 21,9 tot 23,0 kWh/100 km), 636 kilometer voor de standaard Dual Motor-versie (verbruik: 19,6 tot 21,8 kWh/100 km) en tot 708 kilometer voor de Single Motor, die logischerwijs de zuinigste van de drie is (verbruik: 17,6 tot 20,3 kWh/100 km).
Een redelijk verbruik en een realistische actieradius van 425 kilometer
Wij testten de middelste versie, de Dual Motor met 489 pk. Een zware jongen van 2,6 ton! Wel is hij relatief laag voor een SUV, met een dakhoogte van 1,61 meter, bijna 15 cm lager dan de Volvo EX90.
Onze testrit vond plaats in semi-winterse omstandigheden, met temperaturen tussen 4 en 11°C. We reden zonder specifieke zuinigheidsdoelen: onze rijstijl was over het algemeen rustig (zoals deze SUV met luchtvering uitnodigt), maar we hebben ook af en toe geprofiteerd van het stevige koppel, de indrukwekkende prestaties (0-100 km/u in 5,0 seconden, topsnelheid begrensd op 210 km/u) en de efficiënte wegligging (dankzij koppelvectoring op de achteras voor extra wendbaarheid). We wisselden af tussen stadsritten, secundaire wegen en snelwegen. In deze diverse omstandigheden bleef het verbruik vrij stabiel, variërend van 23 tot 28 kWh/100 km, wat neerkomt op een realistische actieradius van 382 tot 465 kilometer.
Het gemiddelde verbruik kwam precies tussen deze waarden uit: 25,2 kWh/100 km, wat overeenkomt met een werkelijke actieradius van 425 kilometer. Een redelijk verbruik voor zo’n grote en krachtige SUV. Dit is mede te danken aan de doordachte aerodynamica, maar ook aan het feit dat de achterste elektromotor volledig wordt losgekoppeld bij een rustige rijstijl. De Polestar 3 Dual Motor is bovendien standaard uitgerust met een warmtepomp, een technologie die de actieradius verbetert bij koude temperaturen, maar die ontbreekt op de Single Motor instapversie. Kortom, de Polestar 3 is een ruime en luxueuze SUV die zich in dagelijkse omstandigheden niet extreem gulzig toont en waarvan het rijbereik, hoewel in de praktijk minder groot dan op papier, lange ritten mogelijk maakt. Bovendien beschikt het navigatiesysteem, dat draait op Google Maps, over een efficiënte en intuïtieve routeplanner. In warmere temperaturen zullen deze verbruiks- en actieradiuswaarden ongetwijfeld nog verbeteren.
Hoe lang duurt opladen?
Hoewel sommige geavanceerde elektrische modellen een 800-volt batterij hebben voor ultrasnel laden (Audi A6/Q6/e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 & 6, Kia EV6/EV9, Lotus, Maserati, Porsche), blijft de Polestar 3 bij een 400-volt systeem. Toch is zijn DC-laadvermogen met 250 kW meer dan degelijk: in optimale omstandigheden kan hij in 30 minuten van 10% naar 80% laden.
Bij AC-laden is de capaciteit echter beperkt tot 11 kW, terwijl veel concurrenten tot 22 kW aanbieden. Hierdoor duurt het in de praktijk ongeveer 11 uur om de batterij volledig op te laden via een wisselstroompaal. Gelukkig is dat niet zo vaak nodig, aangezien de Polestar 3 in de praktijk al een ruim rijbereik biedt.