De elektrische 4-deurs GT van Polestar debuteerde als de Precept-conceptcar in februari 2020 en heeft sindsdien al heel wat publieke vertoningen gemaakt met een laagje camouflage. Hij was zelfs heel even te zien tijdens de laatste Polestar Day! En elke keer maakt de constructeur van de gelegenheid gebruik om ons meer informatie mee te geven over het model. Daarom leek het ons een goed idee om alles wat we al weten over deze Polestar 5 nog eens op een rijtje te zetten.
Lichte, stijve en snelle Polestar 5
De Polestar 5 is duidelijk in leven geroepen om te concurreren met de Porsche Taycan en krijgt daarvoor een volledig nieuwe architectuur op 800 volt. Die krijgt zelfs een nieuwe 'extreme fast charging'-technologie (XFC) waarmee de elektrische GT tot 160 km kan recupereren in amper 5 minuten. Het chassis werd ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en is vervaardigd uit gelijmd aluminium, waarmee hij "lichter wordt dan auto's van een lager segment", met toch een hogere stijfheid dan "een tweezits sportwagen of supercar". Grote woorden! De elektrische roadster Polestar 6 zou trouwens van dezelfde technische basis moeten genieten.
Meerdere versies, tot 650 kW (884 pk) en 900 Nm!
Het is ook zo goed als zeker dat de Polestar 5 met verschillende motorisaties zal worden aangeboden. De krachtigste krijgt twee elektromotoren, eentje per as, voor een totaal van 650 kW (884 pk) en 900 Nm koppel! Tel dit monstervermogen op met een superstijf en licht chassis, en de prestaties van de Polestar 5 zouden verbluffend moeten zijn. Een versie met enkel achterwielaandrijving zou ook tot de mogelijkheden moeten behoren.
Nog steeds voor 2024, of uitgesteld naar 2025?
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Polestar 5 nog dit jaar voorgesteld zou worden. Het merk heeft echter te maken gehad met productievertragingen, waardoor er een kans is dat deze elektrische GT pas volgend jaar officieel wordt onthuld. Maar hij komt er dus binnenkort aan! En ja, moest je het je afvragen: net als de Polestar 4 krijgt de 5 geen achterruit...