De huidige Porsche 911 met codenaam 997 nadert stilaan het einde van zijn carrière. De vervanger wordt eind dit jaar verwacht, maar dat belet Porsche niet om nog tal van speciale afgeleiden van het huidige model te lanceren. De speciale series volgen elkaar in sneltempo op.

Hetzelfde, met twee extra aangedreven wielen

De 911 GTS is geen nieuws meer, Porsche presenteerde deze versie eind vorig jaar al. Hij houdt het midden tussen een Carrera S en een Turbo. Mocht je de GTS nog niet kennen: het is een sportversie met atmosferische motor. Tot nu toe was de GTS alleen verkrijgbaar met tweewielaandrijving, maar daar komt verandering in.

Meer dan 400 pk

De Carrera 4 GTS onderscheidt zich van de Carrera GTS door zijn vierwielaandrijving. Voorts lijken ze als twee druppels water op elkaar. Voor de aandrijving zorgt een 3.8 zescilinder boxermotor met het leuke vermogen van 408 pk en een koppel 420 Nm. De krachtbron wordt gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een PDK (automaat met dubbele koppeling in Porsche-jargon). Met die laatste daalt de acceleratietijd naar 100 km/u met 0,2 seconden. Denk nu niet dat de manuele versie een slak is: 4,6 en 4,8 seconden voor respectievelijk de coupé en de cabriolet blijft verbluffend. Porsche monteert standaard een sportuitlaat voor de look.

Rode streep

Om de Carrera 4 GTS meteen te onderscheiden van de variant met achterwielaandrijving, moet je kijken naar de rode strook die de achterlichten verbindt. Voorts neemt hij alle attributen van de klassieke GTS over, te weten zwarte 19-duimsvelgen, bredere achtervleugels en een specifiek logo.