Meestal is het omgekeerd, maar Hyundai onthulde zijn nieuwe gezinswagen i40 eerst als break. De sedan laat echter niet lang op zich wachten en debuteert in avant-première op het salon van Barcelona. De nieuwe i40 zal de banale Sonata gemakkelijk doen vergeten.
Statig
De i40 werd ontworpen en ontwikkeld door de Europese afdeling van Hyundai in Rüsselsheim, Duitsland om de lastige Europeanen te verleiden. De lijnen zijn evenwichtig, gespierd, statig en behouden tegelijk een originele toets. Qua afmetingen is de 4,74 meter lange i40 niet bepaald een lilliputter.
115 tot 177 pk
Het motorengamma bestaat uit twee diesels en evenveel benzines. De kleinste is een 1.7 diesel met 115 pk, waarvoor Hyundai een CO2-uitstoot van 113 g/km en een verbruik van 4,3 l/100 km aankondigt. Dat is zowaar een record voor dit segment. Om dat resultaat te bereiken, gebruikt Hyundai banden met een lage rolweerstand, een intelligente alternator en een ISG-systeem, de Zuid-Koreaanse start-stopfunctie.
Deze dieselmotor bestaat ook in een variant met 135 pk, die in Europa wellicht het gros van de verkoop zal uitmaken.
De nieuwe tweeliter benzinemotor met directe injectie ontwikkelt het puike vermogen van 177 pk.
Hoogwaardige uitrusting
De i40 beschikt over een achteruitrijcamera, geventileerde en verwarmde zetels, een elektrische handrem, neerklapbare en verwarmde achterzetels, een automatische ontdooiingsfunctie en een verwarmd stuurwiel. Je merkt het, Hyundai en de leveranciers van verwarmingssystemen zijn goede vrienden.