Gespierd
De DS4 lijkt, tenminste op de foto's, heel sterk op de C4 waarop hij gebaseerd is. Als je hem in de straat ziet, oogt hij wel een tikkeltje gespierder. De atletische flanken springen uit het koetswerk zoals de gespannen spieren van een wielrenner die voluit gaat. Een knappe designvondst, die weerspiegeld wordt in een hele reeks details van het koetswerk. We overdrijven misschien, maar het geheel heeft in ieder geval geen gebrek aan allures. De coupélijn zorgt voor verfijning en dynamiek.
Wat een sfeer!
Net als in de DS3 heeft Citroën geprobeerd om een coconsfeer te scheppen in de DS4. Lekker knus door de hoge gordellijn, het klassevolle zwarte dak en details in chroom. Schitterend, temeer omdat de voorruit ver doorloopt in het dak en zo het interieur mooi verlicht en een sombere sfeer vermijdt.
Enkele minpunten
De ruimte is vrij van kritiek (behalve de beenruimte voor de achterpassagiers), maar enkele verrassende details komen het plaatje toch verstoren. De zijruiten achteraan bijvoorbeeld, die niet open kunnen. De bijzondere vorm van de achterdeuren bemoeilijkt de zaak uiteraard, maar het is ongewoon en mogelijk zelfs problematisch dat je de zijruiten niet kunt openen.
Nog een onaangename verrassing is de afwezigheid van handgrepen op de voorste zitplaatsen. De oorzaak: de voorruit loopt te ver door. Last but not least: de geopende achterdeuren hebben een gevaarlijke rand die jouw borstkas kan doorboren. De speelse en evenwichtige stijl van de DS4 vraagt dus een aantal toegevingen.
Aangepast onderstel
De DS4 neemt het platform van de C4 over, maar met enkele verbeteringen om hem levendiger te maken. De C4 is namelijk meer op comfort gericht, in de DS-lijn mag het allemaal sportiever. De veren werden strakker en de antirolstangen en schokdempers zijn specifiek. Tot slot werd het koetswerk drie centimeter verhoogd voor een cross-overlook. Echte bestuurders verkozen wellicht een verlaging, maar het grote publiek beslist.
Weelderige uitrusting
Qua uitrusting heeft de DS4 alles van een grote, zoals gezegd wordt in de reclame. Je vindt de gebruikelijke snufjes zoals een regen- en lichtsensor, een achteruitkijkspiegel die niet verblindt en een snelheidsregelaar en -begrenzer, maar ook een systeem dat waarschuwt als je ongewild van de rijstrook afwijkt, een dodehoekdetector en Bluetooth-, aux- en USB-verbindingen.
Helemaal het einde is het lederen interieur, met een zetelbekleding die het motief van de armband van een luxehorloge nabootst. Je leest het goed. Kers op de taart: ook het dashboard is bekleed met dit leder. Zo wordt de DS4 echt weelderig.
Motoren
Ingewikkeld is het gamma niet: Citroën stelt drie benzine- en evenveel dieselmotoren voor. Dieselrijders kiezen tussen de 1.6 HDI 110 met manuele zesbak, de e-HDI met 112 pk en gerobotiseerde zesversnellingsbak en de sterke 2.0 HDI met 160 paarden.
Het benzinegamma begint met de 1.6 VTi met 120 pk, gevolgd door de 1.6 THP 155 met gerobotiseerde zesbak en om af te ronden de 1.6 THP 200 met manuele zesbak. Die laatste vormt de topversie van de DS4-familie en is uitgerust met een trillend membraan dat bij acceleraties de motorklank meer kleur geeft.
Achter het stuur
Ondanks zijn status van 'halve cross-over' verschilt de rijpositie van de DS4 helemaal niet van een gewone berline. De DS4 geeft zijn passagiers de indruk niet boven maar in het verkeer te zitten. Plaats is er genoeg, behalve voor de benen achterin. De donkere coconsfeer en de panoramische voorruit vormen een mooi contrast. Betreurenswaardig is de ergonomie zoals in de C4 met een overvloed aan knoppen op het stuurwiel, waardoor menu's doorbladeren een ontdekkingstocht wordt.
Op de weg
Onze eerste gevoelens zijn gemengd omdat de stuurbekrachtiging niet genoeg gecentreerd is en feedback mist. Eenmaal begonnen aan een speels parcours vergeten we dit kleine gebrek en concentreren we ons op het onderstel. Dat is efficiënt en zelfs speels. Als je het uitlokt, zet de achteras graag een stapje opzij. Daar houden we van! De voortrein is scherp, vooral met de benzinemotoren die de neus minder zwaar belasten. Het toppunt van het spektakel is de schokdemping die altijd een goed comfortniveau garandeert.
Citroën stelde de HDI 160 en de THP 200 ter beschikking voor een korte test. De eerste verbaast door zijn soepelheid en stilte, de tweede door zijn kracht, pittigheid bij hoge toeren en geluid. De THP klinkt kunstmatig maar verduiveld verleidelijk. De versnellingsbak is aangenaam en schakelt kort en precies, zoals we het graag hebben.