Uitgezonderd enkele vreemde Britse creaties, heeft een seriewagen zelden zo dicht bij het circuit gestaan als de Porsche 911 GT3 RS 4.0. De technische eigenschappen van deze beperkte serie zijn absoluut verbluffend.

Grootste motor ooit in 911

Het is zover: de 911 heeft de cilinderinhoud van zijn originele motor verdubbeld. De flat six (zescilinder boxermotor) van de 911 mat in 1963 2 liter en is tegenwoordig al 4 liter groot. Het meest opmerkelijke is het specifieke vermogen van deze atmosferische motor, want dat breekt alle records: 125 pk per liter. Mocht je niet goed kunnen rekenen: dat is 500 pk in totaal. Je moet de paarden wel vrij hoog in de toeren zoeken, bij 8.250 tr/min. De motor is rechtstreeks afgeleid van de 911 RSR racewagen. Het koppel bedraagt 460 Nm bij 5.750 tr/min. Deze krachtbron is duidelijk niet gebouwd om soepel te hernemen. 

Je vraagt je af in welke mate Porsche zijn zescilinder kan blijven doorontwikkelen, zijn potentieel lijkt onuitputtelijk. Deze pure sportieveling wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en achterwielaandrijving. Voer voor liefhebbers! Ter informatie: 0 tot 100 km/u duurt 3,9 seconden en 0 tot 200 km/u minder dan 12 seconden.

Op dieet

Voorvleugels en een motorkap in koolstofvezel, luchtgeleiders aan de zijkant van de voorbumper (door specialisten flics genoemd), een grote achterspoiler, bredere sporen, een verlaagde ophanging, lichte kuipzetels, achterruiten uit kunststof: Porsche liet niets aan het toeval over. Dat lijkt ook op de Nordschleife van de Nürburgring, waar een rondje in deze auto amper 7 minuten en 27 seconden duurt.

Om de 911 GT3 RS 4.0 zeker niet te verwarren een 'simpele' Carrera, kijk je best naar de aerodynamische addenda, de centrale uitlaat en de specifieke livery van het koetswerk. Of naar de racepiloot achter het stuurwiel, want deze auto is niet voor beginners.

Gezien de exclusiviteit en de beperkte oplage van zeshonderd exemplaren, hanteert Porsche natuurlijk geen weggeefprijzen. Reken op ongeveer 180.000 euro. Dat is nog niet eens zo duur in vergelijking met de concurrentie.