De Macan dreigde door zijn hoogwaardige uitrusting, sportieve rijeigenschappen en prijskaartje dat in de buurt ligt van de Cayenne, klanten af te snoepen van Porsches grote SUV. Maar zover komt het wellicht niet, want na vier jaar ondergaat de Cayenne een eerste opfrisbeurt.

De uiterlijke aanpassingen zijn grondiger dan je op het gezicht vermoedt. Het volledige front werd hertekend en kreeg een nieuwe grille met actieve luchtkleppen, aangestuurd door het motormanagement. Zogeheten airblades (luchtvinnen links en rechts vooraan) leiden koellucht naar de intercooler. De koplampen gebruiken voortaan standaard bixenon-  of (in de Cayenne Turbo) led-technologie. Achteraan zien we modernere lichtblokken en werden elementen zoals de nummerplaathouder eleganter geïntegreerd in de kofferklep, die nu vanaf de basisversie automatisch opent.

Plug-inhybride

In het interieur plaatste Porsche onder meer betere zetels en een nieuw stuurwiel met schakelpaddels, geïnspireerd door de 918 Spyder. Net als die supersportwagen komt de nieuwe Cayenne er ook als plug-inhybride: de Cayenne S E-Hybrid vervangt de Cayenne S Hybrid. De drieliter V6 en de elektromotor leveren samen 416 pk en maken elektrisch rijden mogelijk over een afstand van maximaal 36 km.

Er is nog meer motorennieuws. De Cayenne S ruilt zijn achtpitter voor een 3.6 V6 biturbo (420 pk), bekend van de Macan. De Cayenne Turbo behoudt de 4.8 V8 biturbo (520 pk). Tot slot krijgen beide dieselmotoren meer vermogen: de 3.0 V6 (262 pk) en de 4.2 V8 (385 pk). Mooi meegenomen is dat alle krachbronnen wat minder brandstof verbruiken. De vernieuwde Cayenne komt op 11 oktober 2014 op de markt.