Knap
In de Macan zien we duidelijk de stijl van Porsche terug, heel wat trekjes zijn geïnspireerd door de 911. Van de voorkant tot de achterzijde met de uitgestrekte lichtblokken: de Macan lijkt trots op zijn afkomst. Het resultaat is knap, dynamisch en elegant. Geen twijfel ook in het interieur: we zitten in een Porsche. De eigenaars van andere modellen van het merk vinden een vertrouwde omgeving terug.
Motoren
Over naar het serieuze werk. Onder de motorkap biedt Porsche in eerste instantie drie krachtbronnen. We beginnen met de motor die het gros van de verkoop zal uitmaken bij ons (in afwachting van de viercilinders), namelijk de V6 diesel in de Macan S Diesel. Uit een cilinderinhoud van drie liter haalt die 258 pk (of 211 pk in België). Dit model gaat van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en stoot 159 g CO2/km uit.
Voor benzinerijders zijn er twee versies: de Macan S en de Macan Turbo. De eerste van de twee krijgt een 3.0 V6 biturbo met 340 pk. De tweede staat nog een trapje hoger met een 3.6 V6, ook met drukvoeding. Die ontwikkelt 400 pk, waardoor hij de oefening van 0 tot 100 km/u aflegt in 4,6 seconden met het Sport Chrono Package.
Al deze motoren zijn gekoppeld aan vierwielaandrijving en een PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
Aan de weg kleven
Porsche voorziet drie onderstellen. Het eerste heeft een klassieke architectuur met elementen uit staal. Het tweede beschikt over de actieve en voor te programmeren PASM-ophanging (standaard op de Turbo). Ten slotte – en dat is uniek in dit segment – is er ook een pneumatische ophanging die de auto verlaagt om nog beter aan het asfalt te kleven of verhoogt op een moeilijk terrein. Voor het geval enkele eigenaars zouden besluiten om dit mooie koetswerk met modder te bevuilen …