Porsche frist de Panamera op voor het salon van Sjanghai. Misschien ben je geneigd een spelletje ‘zoek de zeven verschillen’ te spelen met de foto’s, maar onder de motorkap zijn de verschillen groter. Op het menu: een V6 in plaats van een V8, een lange versie en een hybride die thuis oplaadt.
Stijl
Laten we met het meest subtiele deel beginnen. Vooraan onderscheidt de Panamera modeljaar 2013 zich amper van het oude model: we zien alleen grotere luchtinlaten en koplampen volledig uit leds (in optie). Voorts signaleren we de hertekende kofferklep, nieuwe achterlichten en grotere achterspoiler.
Panamera S E-Hybrid
Naar de grootste nieuwigheid van dit modeljaar dan: de S E-Hybrid. Hij is gebaseerd op de vorige Panamera hybrid, maar heeft nu een dubbel zo sterke elektromotor (95 pk) en een lithium-ionbatterij met vijf keer meer capaciteit. Wat alles verandert, is de mogelijkheid om de batterij thuis op te laden in een gemiddelde tijd van 2,5 uur.
135 km/u in elektrische modus
Het resultaat is positief. Het gemiddelde verbruik zakt van 7,1 naar 3,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 71 g/km. Deze Panamera kan volledig elektrisch rijden over een afstand van 18 tot 36 kilometer. De maximumsnelheid wordt dan begrensd tot 135 km/u. Op de prestaties verbeterden. 0 tot 100 km/u vraag maar 5,5 seconden en de maximumsnelheid verhoogde tot 270 km/u.
Executive
Een andere nieuwigheid is de komst van de Executive-versie met een 15 centimeter langere wielbasis. De Chinezen zullen het op prijs stellen. Deze variant is beschikbaar als Turbo, 4S en (in 2014) Turbo S.
Nieuwe V6 turbo
De Panamera S zegt vaarwel tegen de atmosferische V8. Porsche heeft besloten hem te vervangen door een drieliter V6 biturbo. Op papier een geslaagde wissel: de motor wint 20 pk en 20 Nm (nu 420 pk en 520 Nm). Maar bovenal daalt het verbruik met 18 procent.
Sportdiesel
De dieselversie, die bij ons zeer populair is, wordt begin volgend jaar herzien. Hij krijgt een nieuwe motor met 300 pk.
Uitrusting
Bij een recente test klaagden we nog over het gebrek aan veiligheidsuitrusting in de Panamera. Dat wordt nu aangepast met de komst van een actieve snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, waarschuwing voor wegmarkeringen enzovoort.
Smartphoneapplicatie
Tot slot kun je met een applicatie op je smartphone de auto lokaliseren of de resterende autonomie opvragen. Eigenaars van de S E-Hybrid kunnen het laadniveau van batterij bekijken of het interieur voorverwarmen via de optionele standklimaatregeling.