Voor de afstelling van een motor moeten tal van parameters in acht genomen worden om uiteindelijk het beste resultaat te behalen. Dit moet wel binnen zowel de technische als de wettelijke voorschriften gebeuren. Die wettelijke voorschriften, zoals homologaties en dergelijke, hebben in sommige gevallen de meest beperkende invloed. Vele kopers passen dan ook van bij hun aankoop hun motor aan, kan maar naar het succes van de uitlaten en luchtfilters, beiden manieren om de motor beter te laten ademen. Enkele maanden geleden hebben we een uitlaat van MIVV kunnen testen en we hebben geen spectaculaire verandering van het vermogen gemerkt, maar het koppel bleek duidelijk meer tegenwoordig te zijn dan in de standaard instelling, wat het gebruik alleen maar aangenamer maakte.

Elektronica

We hebben toen ook gemerkt dat de lucht/brandstof mengeling niet meer optimaal was. Zoals in vele gevallen is het bij de BMW R1200GS ook niet mogelijk om rechtsreeks de elektronica van de motor aan te passen. De enige oplossing is dan om beroep te doen op een apart systeem. Bike Design, de invoerder van onderdelen en Bell helmen, heeft ons twee van die systemen ter beschikking gesteld voor de 1200GS. Afspraak bij RSM in Kraainem waar we onze BMW aan zijn eerste testen hadden onderworpen. Dankzij het gastvrije onthaal van Marc en zoon Vincent hebben we naar believen de resultaten van de Memjet en Power Commander kunnen testen.

Memjet

De Memjet is een eenvoudig klein doosje met een potentiometer en moet aangesloten worden op de luchtfilter. met de standaard connectoren. De Memjet past eigenlijk gewoon de informatie aan dat doorgestuurd word naar het centraal beheer. Na enkele tests beslissen we om de potentiometer op 6 te zetten, met duidelijk meer koppel en vermogen als gevolg. Het enige probleem was opnieuw de lucht/brandstof mengeling, die was niet alleen buiten de norm, hij was ook heel onregelmatig en het was niet mogelijk om de wijzigingen die we door de nieuwe uitlaat kregen te corrigeren. Een Memjet op een origineel model zal voor genoeg extra vermogen en koppel zorgen, een voor 169 € is dat een meer dan degelijk koopje.

Power Commander

We hadden ons vooral voorgenomen om onze lucht/brandstof mengeling te corrigeren, en dat aan alle regimes. Een objectief dat volgens Dynojet mogelijk is door het plaatsen van hun Power Commander. Hier is wel een pak meer werk nodig voor de aansluiting want hij moet aangesloten worden aan de linker en rechtercilinder, de injectoren, gaspedaal en ook niet vergeten om de Lambda sondes uit te schakelen. Daarna kan via een USB kabel de gewenste instelling in het systeem geladen worden. Er bestaan standaard instellingen, maar geen va deze komen overeen met onze MIVV uitlaat. We stellen er dan maar een zelf samen als startpunt en wachten de resultaten af.

Techniek

RSM heeft twee computers aangesloten op de testbank. Een eerste voor de testbank zelf, de tweede om het resultaat van de Power Commander op te volgen via een USB kabel. De resultaten van de Power Commander zien er als een Excel spreadsheet uit, met informatie en percentages om de 250 tr/min. Enkele cijfers geven de lucht/brandstof mengeling weer, cijfers die we gebruiken om de injectie aan te passen om de juiste mengeling te bekomen. Na enkele tests zijn we er in geslaagd om een heel bevredigend resultaat te bekomen. Wel niet vergeten om deze operatie te herhalen voor beide cilinders.

Cijfers

Dit vraagt allemaal wat werk, maar is zeker geen probleem voor iemand met ervaring. Mar, de baas van RSM, wacht met ongeduld op een instelling dat hem beloofd werd door de maker van de testbank. Een programma dat automatisch de Power Commander aanpast op basis van de gegevens van de testbank. Ook wij zijn benieuwd hoe die resultaten er zullen uitzien tegenover de resultaten met onze instellingen. Even ter herinnering, de standaard BMW was goed voor 89,2 pk aan 7300 tr/min en 104,7 Nm aan 3900 tr/min, 90 pk aan 6100 tr/min en 107,3 Nm aan 4475 tr/min met de MIVV uitlaat en K&N filter.

… en het rijplezier

Met de Memjet haalden we 93,4 pk aan 6000 tr/min en een koppel van 112,4 Nm aan 4300 tr/min. Met de Power Commander was dat 94,2 pk aan 5900 tr/min en een koppel van 114,3 Nm aan 4300 tr/min. De resultaten van de Memjet en Power Commander, 364 €, zijn vergelijkbaar, maar de Power Commander is doeltreffender als het op de lucht/brandstof mengeling aankomt. Dankzij meer vermogen en koppel tussen 3800 en 6500 tr/min is het verschil duidelijk voelbaar, de motor is levendiger en aangenamer, wat ook van toepassing is op het motorgeluid.