Range Rover Hybrid
Een Range Rover met 340 pk die maar 169 g CO2/km uitstoot: enkele jaren geleden leek het nog een utopie. Vandaag is het realiteit. In afwachting van de volgende stap, namelijk een plug-inhybride, presenteert Land Rover een ‘eenvoudige’ hybride van zijn vlaggenschip. Zowel in de Range als in de Range Sport overigens.
De techniek
De lithium-ionbatterij werd onder de passagierszetel voorin geplaatst. Land Rover preciseert dat dit niet ten koste gaat van de binnenruimte of het koffervolume. De elektromotor ligt dan weer in de versnellingsbak en helpt de SDV6. Met deze aandrijving levert de Range eigenschappen vergelijkbaar met de TDV8: 340 pk, 700 Nm, 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden en 217 km/u topsnelheid. Deze hybride zet 120 kg extra op de weegschaal tegenover de TDV6.
In de praktijk
De Range Hybrid verschilt weinig van de klassieke versie. In het interieur zien we een klein EV-knopje en een ladingindicator in plaats van een toerenteller. Die keert wel terug op het scherm als de sportmodus is ingschakeld. Land Rover kondigt een autonomie aan van 1,6 km in elektrische modus. Tijdens het korte ritje konden we dit niet verifiëren, maar we waardeerden wel de zachtheid van de overgang tussen de verbrandings- en elektromotor en de absolute stilte in EV-modus. De Range wordt er nog majestueuzer door.
Range Rover Evoque
Ongelooflijk, maar de Range Rover Evoque rijdt al twee en een half jaar op onze wegen. Nochtans oogt zijn look nog altijd even nieuw. Om dat te vieren heeft Land Rover enkele details verfijnd en de vierwielaandrijving herzien. De is doeltreffender en vraagt minder energie. Tot slot vinden we nu ook automaat met negen versnellingen, een grote première.
De techniek
De automaat, ontwikkeld door ZF, blijft maar meer versnellingen krijgen. Het doel is om de prestaties en het werkingscomfort te verbeteren en tegelijk het verbruik te verminderen. De nieuwe transmissie werkt volgens een vernieuwend principe. In tegenstelling tot vroeger, wordt de Evoque altijd op de vier wielen aangedreven tot 30 km/u. Tussen 30 en 200 km/u wordt het een voorwielaandrijver. Behalve als de omstandigheden het vereisen, dan schieten de achterwielen in amper 300 milliseconden te hulp. Om de rijdynamiek te verbeteren, wordt het koppel verdeeld tussen de wielen en krijgen de wielen aan de buitenkant van de bocht meer kracht.
In de praktijk
Ook hier gaf het ‘blokje om’ niet echt de mogelijkheid om een definitief oordeel te vellen. Dit gezegd zijnde, de perfecte grip maakt verschroeiende starts mogelijk en de automaat schakelt heel zacht. Het multimediascherm toont een hoe de transmissie werk en hoe het koppel verdeeld wordt tussen de voor- en achteras en tussen de achterwielen.