In de wereld die voortdurend verandert, lijkt de geschiedenis van de Range Rover heel ongewoon en uniek. Veel zulke verhalen bestaan er niet in de autowereld, het bewijs dat de ingenieurs het van bij het begin bij het rechte eind hadden.

De geschiedenis van de Range Rover is 42 jaar lang en telde tot nu toe drie generaties. Op het salon van Parijs wordt de vierde Range Rover gepresenteerd. Er verandert heel wat, de Range past zich aan aan zijn tijd. Technisch mogen we spreken van een revolutie, maar de geest van deze luxueuze avonturier bleef intact.

Op volle toeren

Het zijn harde tijden. Niet alleen in België, maar in heel Europa en zelfs op wereldschaal. De automarkt slikt zware verliezen en ziet de verkoop serieus dalen. Ondanks die moeilijke context, houdt Land Rover goed stand. Zeer goed zelfs. De Evoque is een bestseller, de fabrieken draaien op volle toeren en de wereldwijde verkoop in 2012 steeg al met 46 procent.

Filosofie

De Range Rover is een echte avonturier. Geen held die denkt dat hij Indiana Jones is door drie dagen een baard te laten staan, maar een auto die geen schrik heeft om een wed over te steken, rotsen te beklimmen of de woestijn te doorkruisen. Zijn kracht? Hij laat de onherbergzaamheid van het terrein nooit voelen. Alles lijkt gemakkelijk en vanzelfsprekend. De Range voelt zich net zo op zijn gemak tussen struikgewas als op chique lanen. Zijn veelzijdigheid maakt hem nagenoeg uniek.

Niet veranderen maar verbeteren

Het is niet gemakkelijk om zo’n mythe op te volgen. Vooral omdat de klanten aan het luxemerk gevraagd hebben om niet te veranderen, maar te verbeteren. Alleen nieuwe nuances dus. Land Rover blijft trouw aan zijn verleden, maar besloot om zichzelf niet klem te zetten. De stijl is uitbundig: de algemene lijnen en proporties blijven trouw aan de eerste Range, de evolutie zit in details. Het resultaat is modern, helemaal bij de tijd en aantrekkelijk, maar blijft onmiddellijk herkenbaar als een Range. Zeer geslaagd.   

Typische sfeer

Het interieur is nog altijd warm, smaakvol en luxueus. De Range is niet opzichtig, maar prikkelt de zintuigen en charmeert. Drie geluidsinstallaties zijn beschikbaar, met een vermogen dat oploopt tot 1.700 watt. Er zijn vijf of, met de nieuwe exclusieve achterzetels, vier zitplaatsen. De materialen zijn echt en zeer flatterend: leder Bridge of Weir (het summum) en edele houtsoorten van hernieuwbare bronnen.

Structuur in aluminium

Van de Range Rover hebben we bij Vroom altijd gehouden door zijn schitterende competenties op en naast de weg, zijn typisch Britse en warme sfeer en zijn onnavolgbare allures. Maar hij liet toch een steek vallen: het buitensporige gewicht (2,6 ton!) schaadde de prestaties en (nog vervelender tegenwoordig) het verbruik. Land Rover heeft de koe bij de horens gevat en de grote middelen ingezet. De ruggengraat van de Range, zijn structuur, is voortaan van aluminium. Het gewicht is in vrije val: tot 420 kg werd gewonnen.

Ecologie

Kwestie van het imago van SUV’s als ‘grote vervuilers’ aan diggelen te slaan, levert de Range grote inspanningen voor onze planeet. 85 procent van de auto is recycleerbaar, de TDV6-motor stoot 22 procent minder CO2 uit, de helft van het aluminium komt van gerecycleerde bronnen en de energie die nodig is voor de constructie werd drastisch verminderd.

In het terrein

De Range vergeet niet wat zijn reputatie gevestigd heeft: zijn competenties op het terrein. Uitgerust met het Terrain Response 2, beschikt hij nu over een automatische modus die de omstandigheden herkent en de ophanging, de motor en versnellingsbak en de hoogte van het koetswerk in functie daarvan aanpast. Hij kan riviertjes tot 0,9 meter diepte doorwaden en rijdt tot hoogtes van 4.500 meter.

Ondanks het lagere dak gaat de hoofdruimte lichtjes vooruit. De pneumatische ophanging haalt 195 mm verschil tussen de hoogste en de laagste stand. De wielen kunnen bijna 600 mm bewegen, wat 15 procent beter is dan de beste concurrenten. Tot slot bedraagt de oprijhoek 34,7 graden en de afrijhoek 29,6 graden.

Motoren

In eerste instantie worden drie motoren aangeboden. We beginnen met de meest interessante: de TDV6. Deze V6-dieselmotor kennen we al uit andere modellen van de groep en levert hier 258 paarden met een cilinderinhoud van 3 liter. De prestaties zijn vergelijkbaar met de oude Range TDV8, maar hij stoot slechts 196 g CO2/km uit.  

De TDV8 is er ook nog altijd en gaat lichtjes vooruit. Deze 4.4 V8-diesel ontwikkelt 339 paarden en een koppel van 700 Nm. 0 tot 100 km/u legt hij af in 6,9 seconden en de CO2-uitstoot bedraagt 229 g/km. Tot slot blijft de krachtige V8 benzinemotor met compressor van de partij: 510 pk, 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u en 322 g CO2/km.

Hybride

De grote nieuwigheid in het motorengamma is de komst van een hybride … met dieselmotor. Hij gebruikt de TDV6 als verbrandingsmotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 338 pk, een verbruik van 6,3 l/100 km en een C02-uitstoot van 169  g/km. Land Rover belooft dat het geen enkel compromis gesloten heeft voor de terreinprestaties of de functionaliteit. De batterijen zijn van het type lithium-ion.