Presentatie

Tot aan de achterdeuren is de GrandTour identiek aan zijn 5-deursbroertje. Daarna kreeg hij nog wat extra volume en lengte toegemeten en wel op een erg esthetische en zelfs elegante manier. Met zijn 4.203 mm wordt de GrandTour één van de meest compacte breaks op de markt. Maar de geslaagde esthetische vormgeving heeft ook zijn nadelen. De vloeiende daklijn verhindert dat de achterinzittenden van meer hoofdruimte kunnen genieten.

Natuurlijk groeit het koffervolume en met 439 liter is dit zomaar eventjes 50% meer als de berline. Met de achterbank kan je in deze Clio zelfs 1.277 dm³ kwijt. Maar Renault heeft ook aan de modulariteit gedacht en voorzag de koffer van een handige dubbele bodem, terwijl de achterbank in een 1/3-2/3-verhouding kan neergelegd worden en de kofferafdekking een aparte opbergruimte kreeg.

Motorisaties

Voor onze test kregen we met de 1.5 dCi 85 en 105 pk, twee motorversies onder de bips geschoven. De eerste levert een mooie 200 Nm en krijgt de Grand Tour 174 kmh snel, terwijl hij in 36,6 sec de kilometer met stilstaande start afhaspelt. Zijn krachtigere broer doet er nog eens 40 Nm bij en houdt het pas bij 190 kmh voor bekeken, nadat hij die eerste kilometer na 32,9 seconden passeerde.

De 105 pk-versie bezorgt je uiteraard het meeste rijplezier, maar ook de minder krachtige versie voelt nooit ondergemotoriseerd aan. Toch kan hij bij volle belading niet ontkennen dat hij 40 Nm minder te bieden heft.

En jammer genoeg krijgt de 85 ook nog de oude vijf-bak tussen de voorwielen gemonteerd. Terwijl de 105 zijn kracht via een precies en aangenaam schakelende 6-bak transfereert, lijdt deze van de 85 aan de oude Renaultziekte en laat hij zich onprecies en hakkelend bedienen.


Wegligging

Hoewel deze Clio eerder comfort nastreeft, bezit hij toch erg efficiënte wegligging. Eigenlijk voelt hij zelfs behoorlijk levendig, gezond en zelfs…prettig aan. Als je op de rem de bocht ingaat voel je de achterkant wat meewerken. Wie hier niet zo van gediend is kan in optie een ESP bestellen, dat alleen onder 50 kmh uitschakelbaar is. Een  negatief puntje vinden we bij de stuurinrichting, die met zijn elektrische bekrachtiging te weinig feeling bezorgt.

Comfort

Op dit punt wordt de vooruitgang tegenover vorige versies erg merkbaar. Deze Clio is erg stil en ook de zitpositie is nu correct, hoewel het stuur toch nog niet regelbaar in de diepte is. Op de keper beschouwd rijdt hij nu als een grote! Ook de afwerking zit nu snor en de uitrusting is behoorlijk compleet. Als we dan toch kritiek moeten geven dan had, tegenover de berline, de binnenruimte nog wat moeten groeien en kunnen sommige plastic onderdelen nog wat in kwaliteit stijgen.

Ergonomisch zit alles goed in elkaar, hoewel de snelheidsregelaar erg ongelukkig geplaatst is….ter hoogte van de knie van de bestuurder.


Prijzen en uitrusting
 
Bij gelijke uitrusting zit er tussen beide versies  slecht 1000 euro’s, wat erg redelijk is. De 85 pk kost je 18.050 €, terwijl de 105 voor 19.050 € de jouwe is. Op de 105 pk kan je voor 500€ een partikelfilter bestellen, terwijl de 85 pk-versie ook nog in een mager aangeklede versie, de Expression, beschikbaar is. Toch krijg je dan al manuele airco, een boordcomputer, stuur en versnellingsknop uit leder, radio met vier luidsprekers enz.

In optie stelt de Franse constructeur nog een snelheidsregelaar aan 300 € voor, ESP met ASR voor eveneens 300€ en een elektrisch openend panoramisch dak voor 800 €. Een extra garantie van 4 jaar of 120.000 km kost je 510 €.

Als we de prijzen van de concurrentie er even bijhalen, dan merken we dat de Peugeot 207 SW HDI in de 90pk-versie voor 17.660 € verkocht wordt, terwijl je 19.110 € dient op te hoesten als je hem met 110pk wil. Een heel verschil toch als je de Skoda Fabia voor 15.540 € (80 pk) of voor 16.440 (105 pk) de jouwe mag noemen.

Het gemiddeld verbruik lag bij beide versies bij de 5,7 liter per honderd, wat een uitstekend resultaat is. De pollutienormen bedragen 117 gr/km voor de 85 pk, 123 gr/km voor de 105 en 126 gr/km voor de 105 met partikelfilter.

Conclusie

Laat er geen twijfel over bestaan, de Clio Grand Tour verdient wel degelijk zijn plaats in het gamma . Hij is wat lager is als de Modus, maar rijdt beter en offreert hij toch meer bagageruimte. De kleine 1.5 dCi’s zijn erg zuinig, maar de 85 pk versie komt toch wat punch tekort en wordt door een onaangename versnellingsbak gestraft. De 105 pk krijgt echter de uitstekende 6-bak aan de krukas gekoppeld, waardoor de Clio Grand Tour zich zelfs op de autosnelweg thuis voelt. En die bak, plus de betere prestaties laten het voordeel naar de krachtigste versie overhellen