Vooral een machine voor sensaties, duikt deze Renault Clio F1 Team onmiddellijk zijn bestuurder en zijn passagiers in een « racing » sfeer. Het begint vanaf het moment dat men instapt, wanneer men plaats neemt in de héél mooie Recaro kuipzetels. Versierd met leder, het stuur neemt centraal een rood sierstiksel over om te herinneren waar het neutraal punt van de stuurinrichting bevindt. De toerenteller wordt gerangschikt met progressief grotere cijfers naarmate het motorregime verhoogd. Met een rode zone die start aan 8.000 rpm, deze laatste beschikt over een controlelampje dat knippert wanneer het tijd is om te schakelen. Andere, minder zichtbare accessoires, zoals kleine spiegels of aluminium pedalen, vullen deze sportieve sfeer aan. Sportief koetswerk Indien het interieur nogal oproepend is, werd er grof tewerk gegaan met het koetswerk van deze gevitamineerde Clio ! Verbreed aan de kanten, de schilden zijn agressief en de luchtkokers onder de achterbumper maken er een nogal aanvallende bom van. Bovendien beschikt deze versie over een speciale stripping die het volledige dak bedekt. Deze “tuning” decoratie kan er worden afgenomen op aanvraag van de klant. Verlaagd met 7 mm tegenover een “normale” Clio Sport, het F1 Team verschilt eveneens door zijn speciale antraciete Bebop 17 duimse velgen en zijn verharde veringen (+ 27 % vooraan en + 30 % achteraan). Daarenboven werden de rembeugels van het merk Brembo (geventileerde schijven van 312 mm vooraan en 300 mm achteraan) in het rood geschilderd, wat nog meer karakter aan het geheel geeft. Luidruchtig Dezelfde gebleven als voor de Clio Sport, is deze motor een atmosferische 2 liter, die een kracht uitwerkt van 197 pk aan 7.250 rpm. Gekoppeld aan een manuele 6 doos, hij ontwikkelt een koppel van 215 Nm aan 5.500 rpm. U zult het begrepen hebben, met een dergelijke hoge koppel is het nodig om deze mechanica tot snelheid te manen, om er zo alle kwintessens uit te halen. Uiteindelijk blijkt deze motorblok héél levendig te zijn, zodat men er echt in moet stampen om van de paarden te genieten. In tegenpartij, wordt het geluid binnenin de wagen vlug vervelend tijdens lange ritten, geholpen door een zeer korte doos. Op autosnelweg aan 120 km/u, draait de motor aan bijna 4.000 rpm in zesde ! Resultaat, het verbruik loopt op (reken op een tiental liters bij ontspannen gebruik) en de oren zien ervan af ! Genummerd Héél hard, zijn demping doet wonderen. Bij bochten slingert de F1 Team amper en mooie sierlijke trajecten maken wordt een kinderspel. Hoewel deze aan de weg « geplakt » is, blijft hij spelig wanneer men hem in de bochten afglijdt. Daarentegen zijn de veringen onverzettelijk bij oneffen wegen en worden de passagiers, die hun ziel in lijdzaamheid bezitten, stevig geschud. Nogal grondig in zijn technische keuzes, werd deze Clio bestemd aan een gewaarschuwd publiek, die het comfort niet als hét belangrijkste element beschouwt. Maar als tegenwaarde vertoont hij zich onderdanig zowel op gewone banen als op circuit. Indien elk F1 Team genummerd wordt dankzij een herinneringsplaatje tussen de voorzetels, hij wordt verwonderlijk niet in een beperkt aantal geproduceerd. Een mooi speelgoed, maar niet voor niets : 23 750 € !