Vaandeldrager

De Renault Clio is de ster van het salon van Parijs én van de verkoopcijfers. Het B-segment is in België goed voor 120.000 tot 130.000 verkopen per jaar en de Clio staat op het podium. Wereldwijd is dit segment van kapitaal belang voor de constructeurs. Tot nu toe tellen we drie Clio-generaties en 12.000.000 verkochte exemplaren. Spectaculair? Ja en nee. De Clio I startte in 1990 en had het rijk nagenoeg voor zich alleen, de concurrentie stelde niet veel voor. Vandaag wordt deze klasse overspoeld met kleine, veelzijdige auto’s. Gevolg: de verkoop van de Clio III is weggesmolten. De Clio IV krijgt het ongetwijfeld hard te verduren.

DeZir

In zijn gele livrei heeft de Clio IV de allures van een echte supercar. Dat verbaast niet, want hij is rechtstreeks geïnspireerd door het zeer verleidelijke concept DeZir. De led-lichten in het radiatorrooster, het grote logo, … : de Clio ziet er stoer uit, klaar om de concurrenten bij de keel te grijpen, de Peugeot 208 op kop. Lastige klanten kunnen de Clio personaliseren met andere spiegelkappen, stickers (ook op het dak), velgen, enzovoort. 

Alleen vijfdeurs

In tegenstelling tot de 208 is de Clio groter dan ooit: 4.062 mm. Hij is ook breder en lager en heeft dus sportievere allures. Jammer dat de achterkant niet dezelfde zorg kreeg. Voor het koetswerk stelt Renault voorlopig alleen vijf deuren voor. De RS (sport) en Grandtour (break) zijn aangekondigd.

Herwerkt interieur

Ook binnenin is het spektakel verzekerd. Renault vertrok van een wit blad en serveert een combinatie van originele instrumenten met een numerieke snelheidsmeter en daarrond de wijzers van de toerenteller en de brandstofmeter. En dan is er nog de kleurrijke sfeer, dankzij levendige kleurencombinaties, zelfs tot in de boordplank. Renault is een generalist en wil een karrevracht Clio’s verkopen, maar we moeten het merk feliciteren geen doorsneewagen te bouwen.

Veel plaats vanbinnen

De Clio is één van de grootste wagens in zijn segment en verleidt door de ruimte die binnenin beschikbaar is. Vier volwassenen zitten er op hun gemak en alleen grote personen moeten zich achterin een beetje buigen. Ook de koffer is groot (300 liter), maar de verstevigingsbalk vormt een obstakel voor een vlakke laadvloer als je de achterbank neerklapt. We betreuren vooral de wisselvallige kwaliteit van de kunststoffen, soms zelfs minder goed dan in de Clio III.    

Motoren

Het benzinegamma start met de 1.2 16v met 75 pk en eindigt (voorlopig) met de volledig nieuwe driecilinder 0.9 TCe met 90 pk. De CO2-uitstoot daalt tot minimaal 99 g/km. Binnenkort volgt de TCe met 120 pk, alleen gekoppeld aan de EDC-automaat met dubbele koppeling.
Als diesel stelt Renault de 1.5 dCi voor met vermogens van 75 en 90 pk. In het laatste geval breekt Renault een record in het segment van de stadswagens met dieselmotor: 83 g CO2/km. Het aanbod van versnellingsbakken is mager: voor alle versies behalve de TCe 120 een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Tabletcomputer

Tabletcomputers zijn in de mode. Renault ontsnapt er niet aan en rust de Clio uit met twee systemen. Uitzonderlijk: het eerste werd al ingewijd door zustermerk Dacia. Het heet Medianav en omvat navigatie (met beperkte functionaliteit), integratie van MP3-bestanden en Bluetooth voor jouw telefoon. 

Hogerop in het gamma vinden we de R-Link, het nieuwste speeltje van Renault. Hier wordt het concept veel verder gedreven, met een internetverbinding, downloadbare applicaties en realtimeverkeersinfo. Deze tablet is verbonden met het elektronisch netwerk van de auto, waardoor onder meer de rijstijl van de bestuurder gevolgd kan worden om minder te verbruiken.  

De applicaties staan in de eerste Application Store voor auto’s. Je vindt er praktische oplossingen (Coyote, Tweeter, mailbox) en leuke snufjes zoals R-Sound Effect, waarmee je zes motorgeluiden kunt koppelen aan de snelheid en de acceleratie.

Verduiveld doeltreffend

Op de weg appreciëren we deze Clio nog meer. Hij is lichter (tot 100 kg minder) en rijdt zeer doeltreffend op een bochtig parcours. De voortrein bijt zich vast en is precies, de achtertrein werkt doeltreffend en speels als je het uitlokt. De Clio bekoort iedereen. Je moet geen topbestuurder zijn om rijplezier te beleven. Hij is wendbaarder maar een beetje minder comfortabel dan vroeger. Laten we niet zeggen dat de ophanging droog is, maar dat het compromis iets meer naar stevigheid neigt.

Stille motoren

Met de nieuwe 0.9 TCe legden we onze eerste rondjes af op de weg. Het is een kleine driecilinder zoals we het graag hebben: nerveus, pittig en onrustig in vrijloop, maar perfect geïsoleerd (zowel geluid als trillingen) eens hij rijdt. Hij is minder geavanceerd en soepel dan de nieuwe EcoBoost van Ford. Dat merk je niet in de stad, wat hij heel rond is, maar vooral op een heuvelachtig parcours waar hij pas boven 3.000 tr/min loskomt. De vijfversnellingsbak (met te ruime versnellingen) is daar een handicap.   

De 1.5 dCi met 90 pk kennen we al lang. Hij is nu perfect betrouwbaar en draait  even soepel als een grote atmosferische motor, terwijl hij weinig brandstof nodig heeft aan de pomp.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 13.550 euro voor de goedkoopste benzine en 15.200 euro voor de diesel. De versie dCi 90 Expression (het midden van het gamma) kost 17.950 euro of 50 euro meer dan een Peugeot 208 met gelijkaardige afwerking en motor. Dat belooft een spannende strijd!