Samen met de ijsbeer is de kodiakbeer de grootste berensoort op onze planeet. De Kodiaq met een q is dan weer de grootste SUV in de Skoda-catalogus. De 4,70 meter lange SUV doet de Yeti (4,22 meter) en de toekomstige Karoq (4,38 meter) zelfs klein lijken. De volledig vernieuwde Koleos is ook stevig gegroeid. De eerste generatie mat 4,52 meter, nu is hij 4,67 meter lang. Bijna zo groot als Skoda’s grote beer dus, en 22 cm langer dan de Kadjar. Maar hiërarchie moet er zijn: hij is 19 cm kleiner dan de Espace.
Afwerking en uitrusting: punt voor Skoda
Verrassing: ondanks zijn afmetingen beschikt de Koleos niet over een derde zitrij. Een strategische keuze van Renault om uit het vaarwater van de Espace en de Grand Scénic te blijven. Bij Skoda is het omgekeerd: de Kodiaq is zelfs de enige zevenzitter in de catalogus. Zoek je dus een vervoermiddel voor je kroostrijk gezin, dan is de keuze snel gemaakt. De Kodiaq wint alleszins dit punt, door zijn verzorgde afwerking en vooral zijn uitgebreide optielijst met inspiratie van de Volkswagen-groep. Op vlak van afwerking moet de Koleos niet onderdoen (met zelfs meer harde plastics in de Skoda) en ook zijn presentatie is verzorgd en modern. Maar zijn optionele uitrusting laat steken vallen: geen adaptieve snelheidsregelaar, gestuurde ophanging, fileassistentie, aanhangwagenhulp, enzovoort.
Comfort: punt voor Renault
De Koleos is dan weer een stuk comfortabeler dan de wat ruwere Kodiaq - als je bij die laatste de gestuurde ophanging achterwege laat tenminste. Ook de zetels zijn steviger dan de zachte exemplaren van de Koleos. De Franse SUV wint dus dit punt. Al moeten we opmerken dat de Skoda-SUV praktischer in gebruik is, dankzij zijn royale koffervolume (tussen 560 en 720 liter als vijfzitter dankzij een verschuifbare achterbank, tegenover 579 liter bij de Koleos) en verschillende hulpmiddelen. Zo kan je de passagierszetel vooraan platleggen om lange voorwerpen te vervoeren. In beide gevallen beschikken de passagiers achteraan over meer dan voldoende ruimte.
Motor: punt voor Skoda
Renault beperkt zijn motoraanbod tot het minimum: twee dieselmotoren, namelijk een 1.6 dCi 130 en een 2.0 dCi 175. Bij Skoda is de keuze ruimer: een 1.4 TSI met 125 of 150 pk en een 2.0 TSI van 180 pk op benzine, of de traditionele 2.0 TDI met 150 of 190 pk. Bij Renault en Skoda kan je afhankelijk van de motor kiezen voor vierwielaandrijving of een automaat. Skoda biedt een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten aan. Renault kiest niet voor zijn EDC-bak met dubbele koppeling maar leent de X-Tronic-CVT van zijn partner Nissan. Een comfortabele oplossing, maar een die niet snel reageert. De 1.6 dCi 130 van Renault zet aanvaardbare prestaties neer in de Koleos, maar onderin de toeren mist hij wat ademruimte. Iets wat de 2.0 TDI 150 van de Volkswagen-groep niet heeft…
Weggedrag: punt voor Skoda
De Koleos mikt niet op de SUV’s genre Peugeot 5008 die de kleine wegen graag aanvallen met het mes tussen de tanden. De Renault is eerder een gezinswagen die comfortabeler gereden wil worden. De Kodiaq zit wat tussen de twee Franse extremen: hij is steviger opgehangen en minder gevoelig voor koetswerkbewegingen dan de Koleos, maar rijdt niet zo snedig als de 5008.
Prijs: punt voor Renault
De 2.0 TDI 150 kan je bij Skoda niet met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving krijgen. Het dieselblok is in de Kodiaq verplicht te combineren met de DSG-versnellingsbak (€ 34.665), de vierwielaandrijving (€ 34.770) of beide (€ 36.580). Daarmee begin je al een eind boven de aantrekkelijke instapprijs van de basis-Kodiaq op benzine (€ 26.490). De basis-Koleos 1.6 dCi 130 met voorwielaandrijving en manuele bak (Zen) kost € 32.150. Maar voor een ruimere uitrusting moet je naar het uitrustingsniveau Intens, voor € 34.450. De 1.6 dCi 130 is fiscaal interessanter dan de 2.0 TDI 150, vooral in Wallonië en Brussel.
Besluit: winst voor Skoda
Op het einde van de rit gaat de Skoda Kodiaq met de overwinning aan de haal: hij is veelzijdiger (vijf of zeven zitplaatsen en een gigantische koffer), heeft een ruimer motoraanbod, (nog) ruimere optielijst en een dynamischer weggedrag. Maar de nieuwe Koleos hoeft zich niet te schamen: hij is comfortabeler dan zijn Tsjechische concurrent en heeft een interessante verhouding prijs/uitrusting. De gebruikskosten van de 1.6 dCi 130 zijn bovendien interessanter…