Een air van Aston Martin
Estetisch gezien kan je de Laguna niet de meest glamoureuze berline noemen, maar de coupé ziet er erg sexy uit. Van achter gezien heeft hij zelfs wat van de Aston Martin DB9 weg. Een flatterende vergelijking. Maar door de wat gekunstelde vorm van de koffer gaat de palm van de elegantie toch naar de nobele Brit. Frontaal gezien ziet de Laguna Coupé er met zijn lange lijnen en ietwat uitdrukkingsloos smoeltje er iets gewoner uit. Maar over het algemeen presenteert Renault toch erg verleidelijk coupé en bij dergelijke wagens is dat op het moment van de aankoop meestal doorslaggevend.
Vier sturende wielen
Renault heeft zonder twijfel de fysieke wetten wat verlegd door het systeem met vier sturende wielen weer uit de schuif te halen. Deze techniek zagen we vroeger al eens op de Honda Prelude maar verdween ondertussen in de vergeethoek. De Laguna GT was de eerste om het systeem weer naar boven te halen en hij viel dadelijk op door zijn levendigheid en zijn baanvastheid. En meteen werd hij de referentie wat betreft weggedrag. Ook de coupé neemt deze techniek over en wordt standaard op de versies met 6 cilinders en de GT-afwerking gemonteerd.
Een spiksplinternieuwe 6-cilinder
Renault heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn nieuwe 6-cilinder diesel uit eigen huis voor te stellen. De 3 liter ontwikkelt 235 pk en levert 450 Nm koppel. Indien deze laatste waarde wat lager is dan de 500 Nm die vergelijkbare Duitse mechanieken ontwikkelen, maar dat heeft enkel te maken met de transmissie. Op de markt is er nog steeds geen transversale bak te vinden die meer dan 450 Nm kan verwerken. Christian Mazure is de verantwoordelijke van de ontwikkeling en wist ons te vertellen dat wanneer de motor volledig vrij is hij 550 Nm produceert. Toch levert deze ingreep ook een voordeel op. Het maximum koppel is nu immers over een erg grote toerentalband beschikbaar! De isolatie van de motor werd erg goed bestudeerd en vooral de vibraties worden erg goed in toom gehouden.
Er is keuze uit 6 motoren. De benzinemotoren starten bij de 2 liter die 170 of 205 pk levert en toppen bij de V6 3,5 liter van Nissan die 237 pk ontwikkelt. De diesels starten bij de 150 pk sterke 2-liter die in GT-uitvoering 180 pk levert. En de hoger beschreven nieuwe V6 zorgt bij de mazoutstokers voor de beste prestaties.
Aan het stuur
Bij deze eerste kennismaking waren enkel testwagens met een zescilinder onder de kap voorzien. We startten met de diesel die op alle regimes opmerkelijk stil zijn werk deed en enkel op traagloop voorzichtig liet merken welk type er onder de kap stak. De motor werkt ongelooflijk lineair en beantwoord elke vraag om vermogen met een onmiddellijke reactie, wat ook het toerental mag wezen. De V6 benzine is puntiger en beantwoord niet echt aan de GT-filosofie van deze Laguna Coupé. Maar zijn mooie klank zal menigeen overtuigen. De 6-cilinders worden alleen met automaten geleverd en die verrichten hun taak naar behoren, maar ze zijn net niet dynamisch genoeg bij het betere bochtenwerk. Spijtig dat Renault geen “Sport”-modus heeft voorzien voor deze bakken.
Het weggedrag is zeker en erg efficiënt, maar voelt toch minder scherp aan als tijdens de test van de Laguna GT 4-cilinder. Oorzaak is de V6 diesel die met zijn 230 kg zowat 100 kg meer op de weegschaal legt. Beter is het gesteld met de V6 benzine die de vooras duidelijk minder belast. Het is dus wachten op de 4-cilinders die het dynamisme zeker zullen dienen. Toch voelt de Laguna Coupé erg evenwichtig aan en is hij verduiveld efficiënt. Bochten worden met plezier en zonder enige moeite verorberd! En als we toch een opmerking moeten geven dan hadden we graag nog wat meer feedback gekregen van de stuurinrichting.
Het comfort is uitstekend en het ophangingscompromis maakt de coupé eerder zacht als sportief. De geluiddemping verdient niets dan lof, terwijl de interieurruimte meer dan correct is. Ook op de achterste plaatsen krijgen je ellebogen genoeg ruimte maar de hoofdruimte is wat beperkt. Passagiers van meer dan 1,8 m reizen dus best vooraan mee.
30.950 €
Prijsmatig start de Comfort-versie met de 2.0 dCi van 150 pk aan 30.950 €, terwijl je voor de V6 dCi Dynamique 41.950 € moet neertellen. In optie stelt Renault nog een Sportkit voor. Een voorspoiler, lage deurdrempels en een diffuser achteraan sieren dan de wagen. De enige echte concurrent van de Laguna Coupé is de Peugeot 407 Coupé. De Audi A5, BMW 3 coupé en andere Mercedes CLK‘s spelen immers in een heel andere prijscategorie…