Kwaliteit op het hoogste niveau

Om met de Duitse concurrent te kunnen wedijveren wist Renault dat ze een onberispelijke kwaliteit moesten leveren. De pijnlijke herinneringen aan de Laguna II en de Megane II liggen nog te vers in het geheugen. Er werd dus dubbel getest, de prototypes werden tot op het laatste schroefje doorzocht en elk detail werd aangepast en verbeterd. En dat heeft voor een goed resultaat gezorgd. Als je de Megane van nabij bekijkt vind je nergens een reden tot klagen.
Zowel de afwerking als de materiaalkeuze zijn uitstekend.

Veiligheid, getekend Renault

Wat betreft veiligheid heeft Renault natuurlijk een renommee te verdedigen en ook bij de nieuwe Megane wouden ze zowel bij de actieve als de passieve veiligheid boven de concurrentie uitsteken. In serie voorzien de fransen een indrukwekkende reeks elektronische rijhulpen. ABS, AFU (noodremhulp) en ESC (ESP à la Renault) die ook nog CSV (onderstuurcontrole) bevat. Voor meer passieve veiligheid heeft Renault sensoren geplaatst die beter de laterale schokkern analyseren en daarbij de airbags adequater sturen en die airbags op verscheidene drukken kan opblazen. We kennen de laatste uitslagen van de NCAP-testen nog niet, maar toch waren de ingenieurs er al van overtuigd dat ze zelfs de uitstekend beoordeelde Golf zouden overklassen.

Verleidelijke lijnen

In tegenstelling met de Megane II besliste Renault om de Coupé en de berline sterk van elkaar te laten verschillen en de Coupé een eigen sportieve persoonlijkheid te bezorgen. De algemene lijn wordt door de kleine raamoppervlakten en het verleidelijke maar toch gespierde design versterkt. Zeker van achteren gezien ziet de Megane Coupé er erg krachtig uit. De berline is uiteraard minder “sport” gericht en kreeg een eigen elegantie. Smaken verschillen natuurlijk, maar er wordt toch gefluisterd dat de gedurfde tekening van de motorkap niet unaniem aanvaard werd.

Een pletwals aan diesels

Bij de motoren verrast Renault door de massa dieselmotoren die ze aanbieden. We starten met de gekende 1.5 dCi in zijn 85 en 105pk uitvoeringen. Hier worden een 90 en een 110 pk versie aan toegevoegd. De 1.9 dCi van 130 pk kennen we ook al van vroeger, maar hij wordt wat fijngeslepen om nog meer souplesse te bieden. Tenslotte zijn het de 2.0 dCi van 150 pk (beschikbaar met automaat) en de 160 pk die het gamma naar boven afronden. Bij de benzineslurpers starten we bij de 1.6 van 100 pk en eindigen we met de 2.0 TCe van 180 pk. Net als VW en Fiat heeft Renault ook een 1.4 Turbo die 130pk en 190 Nm produceert. Renault heeft vooral aan de soberheid en de pollutie van zijn motoren gewerkt en presenteert niet minder als 4 motoren die minder als 120 gr/km CO2 uitstoten.

Comfort et geluiddemping

Het boordcomfort was natuurlijk één van de prioriteiten die bij het ontwerp van de Megane naar voren werden geschoven. De geluiddemping werd erg ver doorgedreven en Renault heeft erg veel zorg besteed aan het veercomfort. De serie-uitrusting ging er duidelijk op vooruit en zo vind je nu op alle versies al airco. Uiteraard mag Bleutooth niet onbreken en kreeg het audio-systeem ook een USB, iPod en MP3 ingang. Die audio werd trouwens bijzonder bestudeerd om een nog meer ruimtelijk gevoel te geven.

Op weg !

Voor deze eerste contactname kregen we van Renault twee modellen in handen. De Coupé met een Tce van 180 pk en de berline met de dCi 130 in het vooronder stonden voor ons klaar. De lijn van de Coupé is erg verleidelijk, zelfs sensueel te noemen. Wel is de zichtbaarheid rondom zowel ¾ naar voren als naar achteren eerder matig. De Coupé wordt serie met een sportophanging geleverd en is dus eerder droog gedempt. Op goede wegen rijdt hij erg efficiënt maar op slechte weg wordt de goede indruk door allerhande pompbewegingen teniet gedaan. Bij inveren is de demping te hard, terwijl ze bij uitveren te soepel blijkt te zijn en de koetswerkbewegingen niet in toom kan houden. Hou je op slechte wegen een bezadigder tempo aan dan verloopt alles zoals het hoort. De TCe van 180 pk loopt uitstekend. Op alle regimes voelt hij krachtig en vlot aan. Spijtig dat de motorsound niet zo sportief is.

De berline is soepel opgehangen. De ophenging voldoet volledig. Ook op bochtige trajecten voelt hij veilig en efficiënt aan. Het “pompfenomeen” bestaat nog steeds, maar stelt noch de auto noch zijn bestuurder voor enige problemen. En uiteraard is de filtering geslaagder als bij de Coupé. De dCi lijkt wel een heuse “make-over” te hebben ondergaan. Op alle toerentallen heeft hij vermogen genoeg en toch blijft hij steeds erg stil. Maar dan ook erg stil. Maar terwijl de motoren erg stil zijn horen we nog steeds enkele windgeluiden.

Correct interieur en ruime koffer

Uiteraard is bij de berline het interieur ruimer dan dat van de coupé. Om maar te zwijgen van de hoofdruimte achterin. In beide gevallen is de bagageruimte echter erg groot, hoewel die van de Coupé onder een moeilijkere belaadbaarheid te lijden heeft.

16.550 €

De nieuwe Megane 1.6 benzine 100 pk in de Authentique-uitvoering is de uwe voor 16.500 €. Dat is ongeveer 100 € minder als een vergelijkbare Golf VI die geen airco heeft maar wel gordijnairbags en airbags voor de knieën kreeg. Het gros van de verkoop zal echter door de 1.5 dCi 105 Dynamique gedragen worden en deze kan al voor 20.900 € op je oprit staan. Dit is 45 € minder als de Golf Highline 2.0 TDI 110 maar de Renault kan op een lichtjes rijkere uitrusting terugvallen.