Eind verleden jaar kondigde Carlos Ghosn de "zero-emission" politiek aan. Het doel was om tegen 2011 elektrische auto's op de Deense en Israëlische markt te brengen. Voor de toekomst zijn Renault en Nissan de ontwikkeling van auto's op brandstofcel aan het bestuderen! Het ZEV H2 concept geeft aan dat ze in die studie al heel wat gevorderd zijn!
Het concept is 6 cm hoger en 300 kilogram zwaarder dan een klassieke Grand Scénic, en moet daardoor niets aan ruimte ingeven. Het systeem dat voor de ZEV H2 gebruikt wordt bestaat uit vijf onderdelen: de waterstoftank, de elektronica dat de wisselwerking tussen de brandstofcel en de elektrische motor regelt en enkele lithium ion batterijen. Een auto met brandstofcel is niet meer of minder dan een elektrische auto dat zijn eigen elektriciteit opwekt. Waterstof en zuurstof worden gemengd om de nodige energie op te wekken en heeft als enige uitstoot water.
Hoe werkt een auto met brandstofcel
Bij het opstarten van de auto wordt alleen gebruik gemaakt van de batterijen, dat is ook zo bij hevige acceleraties. Bij constante snelheden, op de snelweg bijvoorbeeld, wordt enkel gebruik gemaakt van de energie die opgewekt wordt door de brandstofcel. Indien meer vermogen vereist is kunnen zowel de brandstofcel als de batterijen gebruikt worden om de elektrische motor aan te drijven. Als de auto stilstaat, met de motor aan, wordt de opgewekte energie van de brandstofcel gebruikt om de batterijen op te laden.
Op de baan
Achter het stuur van de ZEV H2 is de stilte de absolute heerser, de motor is helemaal niet te horen. De elektrische motor van 90 kW laat een topsnelheid van ongeveer 160 km/u toe en een sprint van 0 tot 100 km/u in 14,65 seconden. Momenteel heeft dit prototype een autonomie van 350 km, maar die zou heel snel opgedreven worden tot langere afstanden.
De toekomst
Om van dergelijke technologieën een succes te kunnen maken moet de nodige infrastructuur aangelegd worden. Ook voor het toeleveren van waterstof zullen oplossingen gevonden moeten worden. Dan is er nog de prijs van de brandstofcel, die is nog altijd uitzonderlijk hoog, maar in de toekomst zou ook hiervoor een oplossing zijn door minder edele metalen te gebruiken.