Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Franse luxeberlines niet altijd een groot succes hebben gekend. Bij Renault hadden de Vel Satis en Latitude zeker genoeg kwaliteiten, maar commercieel gesproken sloegen ze niet aan. Renault draait de bladzijde om en investeert deze keer in een nieuw model, de Talisman.

Stevige jongen

Je kunt de Talisman zien als de vervanger van de Laguna, maar hij behoort toch meer tot het topgamma. De ruime afmetingen bevestigen dat ook: 4,85 meter lang en 1,87 meter breed. Een stevige jongen dus, ontworpen onder leiding van Laurens van den Acker, directeur industrieel ontwerp van Renault. “Hij maakt indruk met zijn krachtige neus, zijn elegante kofferlijn en zijn

gespierde flanken. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, hij lijkt altijd klaar om uit de startblokken te schieten”, zegt de Nederlander. Onder dat grote koetswerk belooft Renault veel ruimte, zowel voor de passagiers voorin als achterin, en een koffervolume van 608 liter voor de berline. Knap. 

Technologie up-to-date

Renault gebruikt veel technologie uit de Espace in de Talisman, waardoor hij op technologisch vlak zeer modern is. Je vindt onder meer full led-koplampen, achterlichten met diodes en 3D-effect, verwarmde en geventileerde zetels, actieve parkeerhulp, automatische grootlichten en een multimediatablet R-Link 2.

Dat heeft een diameter van 7 duim en landschapsmodus (horizontaal) in de instapversies, maar de chiquere varianten krijgen een scherm van 8,7 duim met portretmodus (verticale oriëntatie). Deze aanraaktablet krijgt de nieuwste snufjes (inclusief internetverbinding met verschillende apps) en bundelt onder meer de navigatie, de klimaatregeling en het audiosysteem. Renault heeft trouwens de akoestiek tot in de puntjes verzorgd met een optionele Bose-installatie met dertien luidsprekers.

Veiligheid

Op veiligheidsvlak haalt Renault de grote achterstand van de Laguna in met nieuwigheden zoals waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook, waarschuwing voor de dode hoek en de veiligheidsafstand, een head-upscherm, verkeersbordenherkenning met waarschuwing voor snelheidsovertredingen of een noodrem.

Rijplezier

Net als de Espace biedt de Talisman vierwielsturing en elektronisch gestuurde schokdempers. Om je auto aan te passen aan jouw voorkeur of aan de omstandigheden, groepeert Renault verschillende rijmodi in het Multi-Sense-systeem. Naargelang je kiest voor de voorgeprogrammeerde standen (comfort, sport, eco, neutraal) of de volledig instelbare persoonlijke modus, variëren parameters zoals de reactiesnelheid van de achterwielsturing, de elektronisch gestuurde schokdempers, de stuurbekrachtiging, het motorgeluid, de sfeerverlichting van het interieur en de instelling van de EDC-automaat.

Motoren

Het motorenpalet is breder dan in de Espace. Als benzine biedt Renault alleen de TCe 150 en 200, allebei met automatische versnellingsbak (EDC 7 met dubbele koppeling). Het dieselpalet bestaat uit de dCi 110, 130 en 160. Die zijn alle drie beschikbaar met EDC 6 (met zes versnellingen tegenover zeven voor de benzines), maar alleen de eerste twee krijgen standaard de manuele zesversnellingsbak. De minst krachtige motor haalt een CO2-uitstoot van 95 gr/km.