Renault geeft een voorsmaakje van de volgende Twingo met het nieuwe concept Twin’Z RL. De Britse topdesigner Ross Lovegrove werkte mee aan het ontwerp.

De cyclus is rond. De afgelopen drie jaar toonde Renault verschillende prototypes die elk een belangrijke levensfase voorstelden. Na de liefde op het eerste gezicht met de DeZir, de ontdekking van de wereld met de Captur, het stichten van een gezin met de R-Space en de wereld van het werk met de Frendzy is voor Renault ‘tijd om te spelen’ met de Twin’Z RL.

Die RL staat voor Ross Lovegrove, een grote naam in de designwereld. Deze industrieel designer werkte voor verschillende multinationals (walkman van Sony, computers van Apple, …) in diverse domeinen zoals de auto-, mode- en architectuurwereld. Je vindt zijn werk in topmusea over de hele wereld. Nu laat hij dus ook zijn licht schijnen over een kleine stadswagen van Renault.

Het team van Lovegrove kleedde het koetswerk (bumpers, led-dak, koplampen, …) aan op basis van een ontwerp van Renault en kreeg carte blanche voor het interieur. De blauwe kleur is een eerbetoon aan de Franse twintigste-eeuwse schilder Yves Klein. De lak lijkt wel over de structuur ‘gegoten’ en voelt door een vernislaag aan als fluweel.  

De Twin’Z RL is uitgerust met een net van leds die progressief oplichten. Vanuit de Renault-ruit verspreidt het licht zich naar de koplampen, dan via de voorruitstijlen over het dak en ten slotte weer naar beneden tot aan de achterbumper. Achteraan zijn er geen echte lichtblokken, de leds werden in het glas geplaatst.

Geen middenstijl, geen dashboard

De deuren van de Twin’Z RL openen elektrische in tegengestelde richting van elkaar. De auto heeft (net als de Ford B-Max) geen middenstijl waardoor een grote toegang tot het interieur ontstaat. "Het interieur is niet opgedeeld in afzonderlijke elementen. De passagiers die achteraan zitten, krijgen een maximale ervaring als medereiziger. We hebben de rugleuning van de achterzetels in de vloer geïntegreerd om meer ruimte vrij te maken en te komen tot een nieuw, ontspannen design", zegt Ross Lovegrove.

Er is geen klassiek dashboard, waardoor de passagier voorin meer ruimte heeft. Alle instrumenten (navigatie, verwarming, …) zijn samengebracht in een eenvoudige tablet tussen de voorzetels. Op een smartphone leest de bestuurder de snelheid en het rijbereik af.  

Nieuwe Twingo

Het 3,62 meter korte autootje putte inspiratie uit de Twingo I en de R5 en is de voorbode van de volgende generatie Twingo, verwacht tegen 2014. Onder de dubbele vloer liggen batterijen en een elektromotor die alleen de achterwielen aandrijft.

Renault onthult de Twin’Z RL niet zoals gebruikelijk op een autosalon, maar op de designbeurs Salone del Mobile in Milaan. De ideale plek voor een auto op het kruispunt van de auto- en meubeldesignwereld, aldus Renault.