De BMW X2 past hetzelfde “verhoogde coupé”-principe van de X6 en X4 toe op de X1, en vormt op die manier de meest recente aanvulling in BMW’s X-familie. Mooi meegenomen: het rijtje X-modellen loopt nu onafgebroken door van X1 tot X6. Met zijn gedrongen en gespierde vormen is de X2 8 centimeter korter en 7 centimeter lager dan de X1. Wel oogt hij minder atletisch dan de E-Pace die Jaguar aan zijn catalogus heeft toegevoegd, hoewel de X2 even lang is. Met die E-Pace zet Jaguar een model onder zijn F-Pace in het gamma dat technisch verwant is aan de kip met de gouden eieren bij Jaguar Land Rover: de Range Rover Evoque.
Afwerking en uitrusting: punt voor Jaguar
De Jaguar profiteert van zijn recentere ontwerp om met modernere uitrusting uit te kunnen pakken dan de Evoque. Alle actieve elektronische rijhulp is standaard of optioneel aanwezig op de kleine Britse SUV. Ook qua infotainment is de E-Pace up-to-date, met de laatste versie van het Touch Pro-infotainmentsysteem met standaard 10 duim groot touchscreen, en optioneel een 12,3 duim groot digitaal instrumentenpaneel in plaats van de klassieke tellers. De presentatie en afwerking zijn verzorgd, met als kleine knipoog naar de F-Type de handgreep op de middenconsole. Qua uitrusting kan de X2 grotendeels mee: hij neemt zowat alles over van de X1, behalve de verschuifbare achterbank. Ook hier is de sportieve sfeer aanwezig, met een dashboard dat naar de chauffeur gericht is. De “simpele” analoge tellers ogen voldoende modern.
Comfort: punt voor Jaguar
Wie graag hoog zit in een SUV, zal ontgoocheld zijn in de BMW. De rijpositie was al niet hoog in de X1, maar in de X2 ligt die in de buurt van een klassieke hatchback. Omgekeerd verhaal bij de Jaguar: daar zit je hoog en recht. De ruimte achteraan is in de Brit ook iets beter dan in de Duitser, net als het koffervolume. De E-Pace verpakt 577 liter aan bagage, terwijl de X2 het met 470 liter doet, 35 liter die wegens stilistische redenen sneuvelen tegenover de X1. Op de weg leggen beide modellen een stevig wegcontact voor. Niet oncomfortabel, maar verre van het zachtste.
Motor: punt voor BMW
We kozen twee dieselversies voor onze test, met een gemiddeld vermogen, automaat en vierwielaandrijving. Dat leverde bij de Jaguar de 2.0 Ingenium van 180 pk met negentrapsautomaat op, en bij BMW de 2.0 diesel van 190 pk met automaat met acht verzetten. In beide gevallen klinken de viercilinders weinig zoetgevooisd als ze koud staan. Maar eens op temperatuur gaat de geluidsband erop vooruit. Qua prestaties haalt de X2 duidelijk de bovenhand van de E-Pace: de BMW is lichter dan de Jaguar en heeft een responsievere automaat.
Weggedrag: punt voor BMW
Hier wordt het verschil kleiner: beide compacte SUV’s rijden dynamisch en sturen aangenaam. Sportieve chauffeurs zullen dus niet ontgoocheld zijn: ze rijden even sportief als ze er uitzien. De vierwielaandrijving geeft deze kleine SUV’s wat extra cachet wanneer je met het gas speelt. De lichtere en responsievere X2 haalt het punt binnen. Ondanks een sponzig rempedaal. Verder zijn de bedieningsorganen van beide kemphanen goed afgewogen.
Prijs: punt voor BMW
De BMW X2 kost 1.500 euro meer dan de X1 met dezelfde motor. Voor onze X2 20d xDrive betaal je minstens € 41.800. Dat blijft toch nog onder de prijs van de Jaguar. Die kost minstens € 43.200 voor de E-Pace D180 AWD met automaat. Dat is dan de basisuitvoering. Een equivalente Jaguar E-Pace in HSE-topuitvoering begint vanaf… € 55.000. Maar duik bij BMW in de optielijst, en je geraakt moeiteloos aan hetzelfde bedrag. Het M Sport-pack alleen, dat de looks van de BMW X2 20d xDrive suggestiever maakt, kost bijvoorbeeld € 6.510.
Besluit: winst voor BMW
De Jaguar E-Pace is praktischer in gebruik, dankzij een ruimer interieur en grotere koffer. Hij voelt zich ook meer op zijn gemak bij een occasioneel off-roaduitstapje. Toch haalt de BMW X2 de overwinning binnen: het samenspel tussen motor en automaat verloopt veel vloeiender en hij heeft het dynamisch beter voor elkaar. Maar zoek je een SUV voor een hogere rijpositie, dan kies je beter voor de Jaguar: de X2 is uiteindelijk een… verlaagde SUV.