Hypersportieve en tegelijk praktische superberlines, er is een markt voor. Kijk maar naar de Maserati Quattroporte, of beter nog: de Porsche Panamera. De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé neemt dan ook onomwonden de Panamera in het vizier, met naar keuze twee of drie zitjes achteraan en een uitgebreid motoraanbod, van zescilinders tot achtcilinders.
Leuk weetje: deze Mercedes-AMG heeft nog een andere band met Porsche: eerst wilde Mercedes zijn vierdeurscoupé ‘GT4’ dopen, maar op die naam heeft Porsche natuurlijk al een claim. Daarom moest het voor het minder praktisch bekkende ‘GT 4-Door Coupé’.
De tekentafel
Maar laat je niet misleiden door de naam: de 4-Door Coupé heeft minder gemeen met de Mercedes-AMG GT dan met de Mercedes CLS. Met die laatste deelt hij namelijk zijn platform (en bij uitbreiding dus ook met de E-Klasse). Maar daar waar de CLS het als AMG-versie bij de CLS 53 voor bekeken houdt, gaat de GT 4 Door Coupé voort. Hij is er dus voor Mercedes-klanten die nog exclusiever willen en een product willen dat van meet af aan door Mercedes-AMG werd ontwikkeld.
Visueel houdt hij wat het midden tussen de Mercedes-AMG GT en de CLS: de 4-Door Coupé heeft eveneens een lage en brede motorkap, die bijna naadloos overloopt in de voorruit en in een (langer uitgerekte) daklijn spits naar achter toeloopt. Alleen is de CLS in feite een klassieke vierdeurs, en deze 4-Door Coupé in tegenstelling tot wat hij beweert een vijfdeurs. Van de Mercedes-AMG GT neemt hij dan weer de forse testosteronlooks over, met onder meer dat indrukwekkende radiatorrooster en het brede spoor. Wie nog een spoilerpakket met vaste achtervleugel wilt, vindt dat terug in de optielijst.
Binnenin zien we twee digitale schermen van 12,3 duim groot: een personaliseerbaar voor het instrumentenpaneel, en een ander voor het infotainmentscherm. De mooi gestileerde ventilatiemonden zagen we eerder al in de CLS, de hoge middentunnel haalt inspiratie bij de AMG GT. Afzonderlijke knoppen regelen de instellingen voor de schokdempers, gasrespons, uitlaat, enzovoort. Sommige van die knoppen zie je ook terug op het stuur, net als de touchpads die Mercedes op andere modellen ook gebruikt, zoals de E-Klasse. De bediening van alle functies vergt wat gewenning, maar uiteindelijk kies je enkele knoppen en kijk je naar de rest niet meer om.
Het interieur is naar keuze luxueus of sportief in te richten, met comfortabele luxezetels met massagefunctie of sportieve kuipzetels. Achteraan kun je kiezen tussen een klassieke achterbank voor drie passagiers of voor een voor twee, al dan niet met gescheiden middentunnel. Die keuze beïnvloedt ook de kofferruimte: zet je drie passagiers op de achterbank, dan is de rugleuning neerklapbaar en breidt het koffervolume uit van 395 liter naar 1.324 liter. Hou je het bij twee zitjes, dan blijft de rugleuning staan.
De testbank
Onder de motorkap begint deze Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé als GT 43, met 3.0 zes-in-lijn en mild hybrid-aandrijving. Hij produceert dan 367 pk. De GT 53 puurt dankzij een extra compressor 435 pk uit de zescilinder. Maar de krachtigste versie is uiteraard de 4.0 V8 biturbo in de GT 63, en meer nog in deze S-versie. Hij produceert dan geen 585 pk maar 639 pk en 900 Nm. Een kolossaal vermogen dat via een negentrapsautomaat naar de vier wielen wordt gestuurd. De 100 km/u tikt deze Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S 4Matic+ daardoor aan in amper 3,2 seconden, de topsnelheid ligt op 315 km/u.
Duw je het gaspedaal in, dan heb je absoluut geen reden om aan die cijfers te twijfelen. De duw in de rug is impressionant, de motor heeft een fractie bedenktijd nodig om dan verschroeiend uit te halen en toeren te maken, en in alle toerentallen soepel te reageren. Het vermogen wordt lineair afgegeven, de bijbehorende soundtrack is door de stevige geluidsisolatie aan boord entertainend, maar nooit echt overdonderend.
Een auto van twee ton sportief doen rijden is geen evidente opgave, maar de structuur van de auto werd verstevigd, er werd een regelbare luchtvering gemonteerd, een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras zorgt voor extra grip (op de 63 S is er ook een Drift-modus voorzien voor de speelvogels) en een meesturende achteras is standaard. Remschijven uit koolstofvezel zijn een optie.
De beheerste finesse van de CLS mist deze 4-Door Coupé wel: zijn chassis is strakker aangespannen en zijn focus op prestaties scherper. De vierwielaandrijving kiest uiteraard vooral voor de achterwielen, maar in combinatie met de vierwielsturing en het precieze stuur zet deze Mercedes-AMG vooral efficiëntie voorop. Dit is opnieuw zo’n sprintkanon waarvan de limieten veel verder liggen dan die van de meeste van zijn chauffeurs.
Rustig rijden is gelukkig ook perfect mogelijk: je beroert dan het gaspedaal door je tenen te strekken en zo door het verkeer te laveren. De V8 schakelt de helft van zijn cilinders uit om het verbruik te drukken wanneer hij niet wordt aangesproken en houdt zich vocaal gedeisd. De ophanging voelt nog steeds strak aangespannen aan, maar geeft zelden echt stugge reacties door.
De rijpolitie
De veiligheidsuitrusting is zoals verwacht van een topmodel bijzonder uitgebreid. Standaard is de Mercedes-AMG voorzien van uitgebreide parkeerhulp, verkeersbordherkenning, noodremhulp en rijstrookhulp. Optioneel is er een adaptieve cruise control met filehulp, die ook zelfstandig van rijstrook wisselt als je de richtingaanwijzer aanzet, een dodehoekwaarschuwing, 360-gradencamera enzovoort.
De gadgets
Het infotainmentsysteem is uiteraard bijzonder uitgebreid, met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, inductielading, een stevige Burmester-geluidsinstallatie, een tv-functie, enzovoort. De luxe wordt uiteraard niet vergeten: er zijn zelfs verwarmde armleuningen…
De rekening
Het is natuurlijk geen verrassing dat er aan de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S 4Matic+ niet alleen een stevig naamkaartje hangt, maar ook een stevig prijskaartje. De 4-Door Coupé begint vanaf € 91.960, maar deze 63 S rijdt voor niet minder dan € 168.190 de showroom uit. Met de optielijst erbij overschrijd je de kaap van de € 200.000 voor je er erg in hebt…
De 63 S is uiteraard niet de zuinigste leerling van de klas: Mercedes geeft een gemiddeld verbruik op van 11,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 256 g/km. Wij noteerden een testverbruik van 12,8 l/100 km.
Het verdict
De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S 4Matic+ is meer CLS dan AMG GT en meer AMG GT dan CLS. De vierdeurscoupé – correctie: vijfdeurscoupé – mengt luxe en sportiviteit met een stevig prijskaartje, op een manier zoals die ene concurrent uit Zuffenhausen dat ook kan. Hoe heet die ook alweer? Juist ja, de Porsche Panamera.