De Tucker werd vlak na de oorlog gepresenteerd om de concurreren met de traditionele berlines en bevatte heel wat baanbrekende technologie voor die tijd: een semi-automatische versnellingsbak, een zescilinder boxermotor achterin, een vervormbaar koetswerk, uitneembare voorruit,… De concurrentie kon Tucker alleen juridisch van antwoord dienen, met het faillissement tot gevolg.
Bijna 200 km/u
Vlak na de Tweede Wereldoorlog waren er maar weinig auto’s die sneller gingen dan 130 km/u. Maar de Tucker, met zijn 5,5 liter grote zescilinder boxermotor op basis van een helikoptermotor, haalde 200 km/u. De 160 paarden zorgden eveneens voor ongeveer 10 seconden voor de 0-100 km/u.
“Vergeten” in een garage
Nummer 44 in een totale productie van 51 exemplaren. Deze Tucker heeft uiteraard chassisnummer “1044”. Hij werd gebouwd in 1948 maar verkocht in 1950. Daarna veranderde hij regelmatig van eigenaar tot in 1982, toen een zekere Millar “Skip” Groh, eigenaar van een jachthaven in Ohio, in de Verenigde Staten, de Tucker kocht. Die reed er in totaal drie keer mee en na 20 km belandde hij in een garage. Daar bleef hij zowat 34 jaar staan.
De Tucker werd intussen uit zijn schuilplaats verlost en werkt perfect. Logisch: er staan slechts 7.900 mijl op de teller, of zo’n 12.640 kilometer. De nieuwe eigenaar moet de auto herschilderen en de meter voor de watertemperatuur herstellen. Dit is van de 47 overlevende exemplaren waarschijnlijk een van de meest authentieke. Hij werd namelijk slechts één keer herschilderd, in 1972.
Waar?
De auto wordt door RM Sotheby’s geveild in Arizona, op 19 en 20 januari 2017. Een officiële schatting is er nog niet, maar hij zal makkelijk meer dan een miljoen euro waard zijn.