Herinneringen…
Goed dertig jaar geleden kwam Saab voor het eerst met een drukgevoede motor op de markt. Om dit even in het licht te stellen presenteert Saab ons de Turbo X die aan de 99/900 Black Turbo doet denken. Het lager gelegde chassis, de specifieke velgen, de wat geheimzinnige look en vooral de motor van 280 pk zorgen voor een aparte verschijning. Moest je toch een dergelijk exemplaar op de kop willen tikken, dan is het misschien goed om te weten dat de Saab 9-3 2009 verscheidene van deze attributen zal overerven.
Donder en bliksem
Zoals de traditie bij Saab het wil moet je het contactslot nog steeds achter de versnellingspook gaan zoeken. De V6 ontwaakt met een diepe, rauwe stem. Dat belooft! Met koude motor voel je de motor tot in je ingewanden en weet je dat er je heel wat plezier te wachten staat. Aanvankelijk rijdt de Turbo X net als elke andere 9-3 maar eens de olie de juiste temperatuur bereikt mag de rechtervoet ongegeneerd naar beneden getrapt worden. Dadelijk voel je dat het Turbo X-teken niet zomaar als versiering op het kofferdeksel staat. De diepe basstem geeft je al prompt een waarschuwing en de duw in je rug verdrijft elke twijfel: dit gaat verbazend goed vooruit! Vanaf 1700 toeren laat de mechaniek de paarden vrij en het duurt tot 5500 omw eer die wat kalmeren. Toch zal je maar raar of zelden hoger dan 4000 toeren moeten klimmen, zelfs als je er de pees wil opleggen. De 280 paardjes staan wel degelijk allemaal te trappelen. En bij gas loslaten wordt je nu ook bij Saab op enkele doffe plofjes in de uitlaat getrakteerd. Blijkbaar willen de Zweden het serieux ook even afleggen!
Zowel de manuele als de automatische versnellingsbak tellen zes versnellingen. Onze manuele bak liet zich aangenaam schakelen, maar was niet bijzonder snel. Maar de perfecte spreiding maakt veel goed.
Efficiëntie op vier wielen
We zagen al dat de TTiD het moeilijk had met 180 paarden en met nog eens 100 volbloeden meer zou de vooras helemaal de juiste richting kwijt geraken. Saab nam dus een goede beslissing door de aandrijving over de vier wielen te spreiden. En met een uitstekend resultaat! De Turbo X rijdt verbluffend efficiënt en bezit een optimale motriciteit, terwijl de auto lichtjes en dus veilig onderstuurd blijft. Het enige verwijt(je) dat we de Saab kunnen maken is dat de stuurinrichting wat communicatiever had mogen zijn.
Geklepper
Sport en comfort kunnen samengaan en Saab bewijst dit nog maar eens door van de ene kant een harde vering te voorzien die de wegoneffenheden goed doorgeven en van de andere kant stoelen in te bouwen die de naam en de faam van het merk waardig zijn. De stoelen zitten uitstekend en bieden een erg goede zijdelingse steun en bovendien zijn ze erg comfortabel. Het is dan ook jammer dat die positieve lijn niet naar de gebruikte materialen en assemblagekwaliteit werd doorgetrokken. De talrijke rammeltjes komen te dikwijls het mooie geluid van de V6 verstoren. Jammer! De interieurruimte is natuurlijk correct terwijl de bagageruimte erg bruikbaar is. Alleen zorgt de beige gekleurde hoedenplank voor heel wat reflecties in de achterruit.
Wachten tot het Salon...
We zeiden al dat de Saab Turbo X niet meer beschikbaar is. We zullen dus tot het Salon van Brussel moeten wachten om de 2009-versie te ontdekken. De nieuwe krijgt de V6 2.8 l van de Turbo X en erft ook de integrale transmissie. Maar dan wel in een bravere versie.
6 cilinders, drukvoeding, integrale transmissie en 280 nerveuze pk’s profileren de Turbo X niet als een specialist van de Economy Run. Toch moeten we toegeven dat het resultaat met 12 liter per honderd beter is als verwacht… Wat objectief gezien toch nog behoorlijk hoog is.
Conclusie
De Saab Turbo X is een auto die dankzij zijn krachtige V6 heel wat rijplezier schenkt. Hoewel deze motor niet echt meer van deze tijd is, bezorgt hij ons toch het plezier de integrale transmissie te mogen ontdekken die trouwens een serieuze troef betekent op het gebied van actieve veiligheid.